Nils August Andresen, samfunnsredaktør i Minerva. Foto: Erlend Aas / SCANPIX
annonse
annonse

Tidsskriftet Minerva påstår at Resett har skrevet 11 artikler om Sumaya Jirde Ali i januar. Det er feil.

I en artikkel i Minerva (bak betalingsmur) kommer redaktør Nils August Andresen, som i 2019 vil motta 1,3 millioner i pressestøtte, med flere usannheter.

Det er to grove feil i Andresens artikler.

annonse

For det første påstår han at vi har publisert 11 artikler om Sumaya Jirde Ali i januar. Dette er helt feil. Vi har skrevet fire artikler om den hijabkledde samfunnsdebattanten. I tillegg har vi hatt to artikler om hetsende kommentarer i vårt eget kommentarfelt som ikke skulle ha sluppet gjennom.

Hun kan ha blitt nevnt i andre saker i Resett, men disse artiklene har ikke handlet om henne.

Videre påstår Andresen at vi i Resett lever av det han kaller click bait, altså at vi spekulerer i at slike artikler vil leses av så mange at det vil gi annonsekroner.

Virkeligheten er at Resett aldri vil kunne overleve kun av annonseinntekter. Vi er helt avhengige av lesere som setter pris på innholdet og donerer penger til oss. I motsetning til den «borgerlige» avisen Minerva tvinger vi imidlertid ikke skattebetalerne til å punge ut. Å gi penger til Resett er helt frivillig.

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon