Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Statens vegvesen mener kommunens forslag går utover trafikksikkerheten og bidra til mer kø. 

I en artikkel i Ås avis går det frem at Statens vegvesen og Oslo kommune krangler. Spørsmålet er om man kan omgjøre bilfelt på dagens E6 til kollektivfelt. Oslo kommune har likevel fortsatt å krangle med Vegvesenet, selv om den statlige etaten slår klart fast at dette ikke er noe kommunen har noe med.

Oslo kommune ønsker at det skal utredes å omgjøre to av feltene på E6 øst i Oslo til kollektivfelt og å senke fartsgrensen fra 90 til 60 km/t mellom Ryen og kommunegrensen. Statens veivesen gjør det ifølge Ås avis helt klart at kommunens krav er trafikkfarlige, vil føre til mer kø og mer utslipp.

«Dersom ett felt gjøres om til kollektivfelt i begge retninger, må kollektivfeltet forutsettes opphevet ved rampene før og etter hvert kryss. Dette vil redusere trafikksikkerheten og samtidig bidra til økte køsituasjoner ved rampene, noe som bl.a. vil gi forsinkelser og uforutsigbar framkommelighet for bussene. En annen faktor som vil redusere trafikksikkerhet og framkommelighet, er minimal skulderbredde på dagens veg.»

«Ut fra den rolle og funksjon som E6 har, nasjonalt og internasjonalt, kan Statens vegvesen ikke planlegge for en situasjon som etter de beregninger som er gjort vil gi en betydelig forverret køsituasjon. Statens vegvesen, som de andre partene i Oslopakke 3, er forpliktet til å bidra til at de areal- og transportpolitiske målsettinger om at trafikkveksten skal tas med økt bruk av kollektivtrafikk, sykkel og gange. Til dette er det mange ulike virkemidler som må benyttes og spille samme. Å redusere framkommeligheten på E6 i den grad Oslo kommune foreslår anser Statens vegvesen ikke som aktuelt.»