I dag ble det kjent at byrådet i Oslo vil revurdere inntaksordningen med fritt skolevalg for videregående skole i Oslo.
Det er forsker Berit Lødding som skal lede utvalget. Hun er en kjent kritiker av ordningen.
– Det er et tankekors at det karakterbaserte inntaket fører til at elever som har de svakeste prestasjonene – og som står i fare for å velge bort høyere utdanning – er de elevene som må reise lengst for å komme på skolen, heter det i rapporten som forsker Berit Lødding ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU/STEP) står bak, ifølge Utdanningsnytt.
«Forsker Berit Lødding har evaluert ordningen. Det viste seg at kun elever med de aller høyeste karakterene tjente på ordningen og opplevde den som rettferdig. Elevene med de dårligste karakterene, ble taperne. Resultatet for elevene: Lav motivasjon som følge av svake faglige prestasjoner og lang reisevei (gjerne på over en time), plassert på en skole de ikke ønsker, sammen med elever som også hadde svak faglig motivasjon», skrev Bergensavisen i 2005.
Fritt skolevalg har vært en kampsak for høyresiden. Det er eleven, og ikke politikerne, som vet best hvilken skole eleven vil gå på, slo for eksempel Høyrepolitikerne Mehmet Kaan Inan og Therese Eia Lerøen fast i et innlegg i 2018.
Les også: Revurderer fritt skolevalg i Oslo
Nytt utvalg
Men ordningen har lenge vært en rød klut for sosialistbyrådet.
Ifølge NTB har Oslo i dag byomfattende inntak til videregående opplæring, basert på karakterer. Karakterene bestemmer hvilken skole elevene får gå på. De som er kritiske til ordningen, kaller det gjerne karakterbasert opptak. Tilhengerne omtaler det som fritt skolevalg.
Høyre, Frp og Venstre har vært de sterkeste tilhengerne av karakterbasert opptak, men også Ap, MDG og KrF har gått inn for dette i nåværende periode (2015-2019). Dette skriver Aftenposten.
Det nye inntaksutvalget skal vurdere ulike modeller for inntak til videregående skoler i Oslo, og anbefale en modell som «bidrar til å realisere byrådets mål om at flere elever og lærlinger skal fullføre og bestå videregående opplæring.»
Resett har søkt forsker Berit Lødding for en kommentar.