Illustrasjonsbilde. De japanske kirsebærtrærne i Kjølberggata på Tøyen i Oslo blomstrer i påsken. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
annonse
annonse

I Oslo har befolkningen økt fra ca 500.000 på begynnelsen av 2000-tallet til nesten 700.000 i dag.

Mao en økning på litt under 50% på 20 år. På 20 år er Oslo blitt en helt annen by. 20 år er svært så kort tid for så store demografiske forandringer som vi har sett i Oslo. Ikke bare har byen endret seg med flere personer men sammensetningen av de som bor her er helt endret. Byen er blitt delt.

Hvilken (u)ansvarlighet har våre politikere vist her?

annonse

Det gjør også noe med oss som bor i denne byen.

I denne perioden har det knapt vært bygget en eneste ny vei i Oslo eller gjort noe med innfartsårene til Oslo. Med 50% flere mennesker så er det tilsvarende flere biler. Vi kjører i kø hele dagen. Forurensingen øker. Ikke finner vi parkeringsplasser lenger, og finner vi en er det blitt kjempedyrt. Parkeringsvakten lusker rundt hvert hjørne klare med boten.

Byen skal fortsatt tilrettelegges for stadig flere mennesker. Byen skal bli større og mer internasjonal. Som Oslo byplankontor skriver så planlegges det for en kraftig vekst i Oslo. Selv etter at I 2037 kan Oslo bli en millionby. Stor Oslo er allerede en millionby.

På Skøyen i Oslo planlegges det 6.000 nye boliger. På Lilleaker 2.500. Så bare i bydel Ullern skal det bygges opp mot 10000 nye boliger. På Fornebu i Akershus planlegges det opp mot 11.000 boliger.2500 av disse er bygget i dag.

annonse

I tillegg kan Lysaker utvikles videre med flere boliger. Med 2.3 personer i snitt per bolig og andre nye boligprosjekter tilsvarer det minst 50000 nye personer innen for et lite område i årene fremover. I tillegg er det økningen av personer som har flyttet til andre steder i Bærum som arbeider i Oslo.

Politikerne så langt er blitt enige en 6 km ny vei på E18 fra Lysaker til Høvik. Ingen nye veier er planlagt inn mot Oslo sentrum med en voldsom vekst av nye innbyggere.
Dette betyr mer kø ,mer forurensing og et mer stressende liv.

Bompengene økes. Det skal bli vanskeligere og dyrere å være bilist i Oslo. I dag koster det 136 t/r kroner å komme seg fra Lysaker for dem som bor der til jobb på Nordstrand.
Det skal økes kraftig med nye innbyggere samtidig som muligheten til å parkere forsvinner.
Nå har politikerne bestemt at forurensingen fra alle bilene skal ned. Vi skal betale enda mer i bompenger samtidig som bilen skal strupes. Det skal bli enda vanskeligere å parkere.

Det bygges på hver hjørne . Der det ikke bygges så graves det. Alltid en ny kabel eller et nytt rør.

Oslo har i denne perioden endret helt karakter. Det er også blitt en delt by.

annonse

Befolkningsøkningen i Oslo og omegn har en stor kostnad for oss som bor her.
Det ene er mer kriminalitet, bydeler som knapt har noe norsk over seg lengre.
Det andre er mer forurensing, bompenger og et mer stressende liv. Det er også en annen konsekvens av innvandringen.

Vekst koster og vi må være villig til å redusere den økonomiske veksten om vi skal beholde noe av det gamle Norge.

Oslo er full og trenger ikke å vokse mer.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon