Oslo 20180622. Statens vegvesen logo Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
annonse
annonse

Det er en økende motstand mot veisalting som blant annet kommer til uttrykk gjennom nettsiden Stopp Veisaltingen, Interesseorganisasjon mot veisalting i Norge.

Nettsiden fokuserer på negative konsekvenser av alt saltet som spres utover veiene hvert eneste år. Syklister klager fordi saltet ødelegger syklene og vinterføret. Bilister klager på grunn av rustproblemer.

Saltingen også miljømessige konsekvenser, og nettsiden viser til forskning som påviser endringer i biologien hos levende vesener som for eksempel sommerfugler og frosker.

annonse

Det diskuteres også om veisalting egentlig er nødvendig. Dessuten skrev Teknisk Ukeblad i januar 2016 at det mest effektive veisaltet er verst for bilen.

Det hintes om korrupsjon. Et eksempel er fra Sverige, hvor svenske kommuner kjøpte veisalt for 15 millioner SEK. Men reell pris på saltet burde ha vært 100.000 SEK.

29. mars 2018 finner man på Facebook-siden til Stopp Veisaltingen spekulasjoner om at en planlagt programserie på radio, som skulle konfrontere Statens vegvesen med problemene rundt veisalting, ble stanset etter press fra nettopp Statens vegvesen.

annonse

Det ble uansett avholdt en kort diskusjon på Frokostradio 3. april (52 min, 45 sek).

Det refereres også til en artikkel fra 2015 i Teknisk Ukeblad som skriver at ansatte i Vegvesenet eier aksjer for millioner hos etatens største leverandører.

Vegdirektoratet på sin side mener veiene må saltes, det er ingen alternativer.

 

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon