Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel, Oslo. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Del

I 2017 fjernet byrådet parkeringer i området med stor stil. Året etter er det målt en kraftig nedgang på 1,1 millioner færre besøkende i antallet besøkende i Oslos hovedgate, Karl Johan.

– Disse tallene viser at nedgangen er permanent. Dette kan bare skyldes bortfallet av parkeringsplasser, sier Carl Erik Krefting, styreleder for Byfolk, til Nettavisen.

I løpet av 2017 forsvant 350 parkeringsplasser fra Oslo sentrum. Krefting er ikke i tvil om at dette i stor grad er grunnen til bortfallet:

– For noen måneder siden kunne man alltids ha tenkt at dette skyldes en kald vinter og en varm sommer, slik vi hadde i fjor. Nå ser vi at nedgangen startet med en gang parkeringsplassene forsvant og som bare har fortsatt.

annonse

Ønsker du å bidra til å holde Resett gående?

Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører

Nettavisen har  snakket med en rekke butikkeiere som har lagt ned butikker i Oslo sentrum den siste tiden, blant annet flere barnebutikker. De peker på mangel på parkeringsplasser som en hovedårsak:

– Først forsvant parkeringene og så forsvant kundene, jeg tror du kan si det sånn, uttalte daglig leder i Airport Retail Group, Hans Kristian Melbye, som la ned butikken Ralph Lauren Kids i fjor.

Usikkerhet
Oslo kommune har selv gjennomført en folketelling i Oslo sentrum i regi Sweco som viser en oppgang på ti prosent fra 2017 til 2018, altså en helt annet trend enn tellingen til Promenaden.

Byråd Hanna Marcussen (MDG) sier tallene er usikre:
– Jeg forholder meg til de undersøkelsene og tallene jeg blir forelagt. Oslo kommune vil også gjøre flere undersøkelser av aktivitetene i sentrum fremover, noe som forhåpentlig vil gi oss et mer utfyllende bilde


Del