På grunn av et massivt etterretningstrykk fra fremmed etterretning, vurderer etterretningstjenesten å bytte hjemmehavn fra Kirkenes til Harstad for etterretningsfartøyet M/S Marjata. Russisk etterretning er svært nærgående når fartøyet ligger til kai i Kirkenes, skriver journalist Kjetil Stormark for Aldrimer.no. Opplysningene har Aldrimer.no fra forsvarskilder.
Etterretningstrykket har økt betydelig de siste par-tre årene. «De står helt åpenlyst og fotograferer fartøyet og mannskapet. De forsøker å kartlegge identiteten på folk, men også hva slags utstyr og forsyninger som lastes og losses fra Marjata», sier en kilde med god kjennskap til driften av Etterretningstjenestens fartøyer.
Etterretningstjenesten driver i dag to marinefartøyer for etterretningsinnhentning: M/S Marjata og M/S Eger. Det nye hovedfartøyet, som er det fjerde fartøyet som bærer navnet Marjata, har hjemmehavn i Kirkenes, mens M/S Eger har hjemmehavn i Harstad. M/S Eger er en ombygget versjon av det tredje Marjata-fartøyet som ble utfaset da Marjata IV ble tatt i bruk i 2016, skriver Aldrimer.no.
Utenlandske etterretningstjenester, i særdeleshet fra Russland, har ifølge Stormark de to siste årene utvist en økende og tidvis nesten plagsomt sterk interesse for de to fartøyene, og i særdeleshet for Marjata. I tillegg til kartlegging av kapasiteter, utstyr og mannskapene på Marjata gjennom å ta bilder, er det gjentatte ganger observert droner i nærheten av etterretningsfartøyet i periodene det ligger ved kai.
Etterretningstjenesten vil ikke kommentere hvilke vurderinger som blir gjort av trusselsituasjonen rundt tjenestens fartøyer eller om det blir vurdert å endre hjemmehavn for Marjata, slik andre kilder opplyser, skriver han.
«Som du sikkert allerede vet, kommenterer vi prinsipielt aldri metoder, kapasiteter, personell eller våre operative disposisjoner», skriver kommunikasjonssjef Ann-Kristin Bjergene i E-tjenesten i en e-post til Aldrimer.no.
Etter hva Aldrimer.no forstår, oppleves det som en betydelig utfordring for sikkerheten til fartøyet og fartøyets mannskaper at det er en ganske høy andel av befolkningen i Kirkenes-området som er russere eller har russisk bakgrunn.
Mange av disse synes å utføre kartleggingsoppgaver på norsk side av grensen. Russisk etterretningspersonell er også hyppig i området. Noen av disse tar seg over ifølge Aldrmer.no til Norge via den finsk-norske grensen eller den norsk-russiske grensen i nord.
Det foreligger også ifølge Aldrmer.no vurderinger som tilsier at norsk etterretningspersonell vil kunne bli særskilte mål dersom det skulle oppstå en konfliktsituasjon rundt den norsk-russiske grensen i nord.
Dette, sammen med det store og økende etterretningstrykket fra russisk side, var dels medvirkende til at Etterretningstjenesten i 2017 ifølge NRK Finnmark gjennomførte en betydelig omorganisering av sin virksomhet i Finnmark, der opp mot 20 stillinger ble flyttet fra Sør-Varanger til Vadsø, bort fra den norsk-russiske grensen, skriver Aldrimer.no.
Etterretningstjenesten har operert fartøyer for overvåking av aktivitet i Barentshavet i 60 år. Etter først å ha benyttet innleide fartøyer, anskaffet tjenesten fra 1966 egne fartøyer som alle har båret navnet «Marjata».
«Disse fartøyene har i særlig grad bidratt til situasjonsforståelse i nord og har representert en tydelig norsk tilstedeværelse i området», skriver Forsvaret på sine nettsider, sitert av Aldrimer.no.