Statsminister Erna Solberg. Braastad / NTB scanpix

Statsminister Erna Solberg (H) beklager en uttalelse om statens rolle som selvassurandør etter terrorangrepene i 2011.

Statsministeren har fått massiv kritikk etter en uttalelse mandag der hun uttalte seg som statens finansiering av et nytt regjeringskvartal. Mandag kveld sier hun uttalelsen kom feil ut.

– Jeg har et sterkt engasjement for at Regjeringskvartalet blir gjenoppbygget fordi det vil stå som et åpent sår hvis ikke. Men å si at terroristen vinner hvis vi ikke gjør det, i en diskusjon om finansieringen, ble feil, sier Solberg til NTB mandag kveld.

Se også: En borgerlig broilerregjering

I et intervju med NTB mandag morgen uttalte statsministeren seg om gjenoppbyggingen av regjeringskvartalet etter terrorangrepene i 2011 og problemene knyttet statens rolle som selvassurandør. Statsministeren går i den nye regjeringsplattformen inn for å bruke 15 milliarder kroner for å bygge et nytt regjeringskvartal. Pengene må tas fra statens oljepenger noe som vil bryte med handlingsregelen for slik pengebruk.

– Vi kan la være å bygge nytt regjeringskvartal og si at Anders Behring Breivik vant – de fire bygningene han tok ut, blir stående sånn, som et dødt landskap og et monument over terrorhandlingen, sa statsministeren i intervjuet.

Mange har reagert på statsministeren uttalelse, blant annet partileder Jonas Gahr Støre som i Dagbladet betegner statsministerens uttalelse som lavmål.

– Jeg mener dette er et lavmål fra Erna Solberg. Det hun sier, er at de som er kritiske til hennes forslag, vil la 22. juli-terroristen vinne. Og de som er uenig med henne om å gå rett i oljefondet for å hente penger, vil la det ødelagte regjeringskvartalet ligge som et monument over terrorhandlingen, sier Støre til Dagbladet.

Også i sosiale medier har reaksjonene haglet, mange har reagert på at statsministeren har senket nivået på den politiske debatten.