Den europeiske union, EU, ble annonsert som vinner av Nobels fredspris 2012. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix
annonse
annonse

EU har vedtatt nye klare, lovfestede rettigheter for forbrukere som kjøper digitale tjenester og innhold. De vil også gjelde i Norge, ifølge Forbrukertilsynet.

– Det er på høy tid at forbrukerne får gode rettigheter som vi kan bruke dersom de digitale tjenestene vi kjøper ikke fungerer. Dette vil skjerpe kravene til alle som selger digitalt innhold til forbrukere, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i en kommentar på nettsiden til Forbrukertilsynet.

Må vente to år

I korte trekk går det ut på at også norske forbrukere har rettigheter om strømmetjenester og dataprogrammer ikke fungerer eller leverer som de skal. Reglene kommer imidlertid ikke før om to år.

annonse

Om forbruker rapporterer en feil med en digital ytelse og leverandøren ikke klarer å reparere innen rimelig tid, har forbrukeren rett til prisavslag eller full refusjon innen 14 dager.

Videre innebærer reglene at garantiperioden ikke kan være kortere enn to år når man har kjøpt for eksempel et dataprogram eller dataspill. For kontinuerlige tjenester, som strømmetjenester, har man rettigheter så lenge man er abonnent.

Se også: Mer hat fjernes fra nettet

Åpner for lengre frister

Abonnementstjenester strammes også inn ved at den næringsdrivende kun får endre innholdet dersom det står i kontrakten, og i så fall må forbrukeren bli varslet før endringen og få mulighet til å si opp avtalen.

annonse

I EUs vedtak inngår det at hvert land har mulighet til selv å bestemme om forbrukere kan ha lengre reklamasjonsfrist enn EUs minimum som er to år. Dermed kan Norge beholde fem års lengstefrist for reklamasjon på varer.

Næringsministeren med digitalisering av døden

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier regjeringen vil forenkle prosessene og papirarbeidet etter døden for de etterlatte. Digitalisering skal bidra.

– Prosessen i etterkant av et dødsfall er for komplisert for etterlatte, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til VG.

Ifølge ham er alle de manuelle oppgavene med dødsbo, forsikringer og pensjon i stor grad papirbasert og tungvint når noen dør. Isaksen sier dette er noe mange etterlatte klager over, og noe som er belastende i en sårbar fase.

annonse

Han sier et digitalt samarbeid mellom privat og offentlig sektor skal effektivisere prosessen i etterkant av et dødsfall. Ifølge statsråden ligger arbeidet an til å gi en samlet besparelse for de etterlatte på over en halv milliard kroner.

Omleggingen er basert på eksisterende arbeid fra en gruppe som er satt ned for å skape forenklinger, først og fremst for norske bedrifter. Folk fra finansbransjen, Brønnøysundregistrene, skatteetaten, Nav, politiet og domstolsadministrasjonen har vært involvert i idé- og analysefasen.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon