Rutekutt og sparetiltak skal snu milliardunderskudd til overskudd i 2019, håper Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Men passasjerene vil merke lite, lover han.
Det var en uvanlig spak Norwegian-sjef som torsdag la fram årsresultatet for 2019. Det endte med knallrøde tall og et driftsresultat på minus 3,6 milliarder kroner. Etter skatt ble årsresultat på minus 1.454 millioner kroner.
– Vi er ikke fornøyd med resultatene, absolutt ikke, erkjente Norwegians finansdirektør Geir Karlsen på en pressekonferanse i selskapets hovedkvarter på Fornebu.
Det er i første rekke forhåndsinngåtte avtaler med høy fastpris på drivstoff og motorproblemer med selskapets nye Dreamlinere som har bidratt til milliardtapet.
– 2018 ble et år preget av noen store negative overraskelser, konstaterer Kjos. I mars skal en kriseemisjon på tre milliarder kroner sluttføres for å styrke selskapets likviditet.
Årsresultatet for 2018 påvirkes også kraftig av det Norwegian beskriver som tøff konkurranse i en periode der selskapet har vokst betydelig internasjonalt.
Men nå er tida for ekspansjon over. Framover skal selskapet jobbe med å finslipe strukturen. Konkret jobbes det med hele 140 sparetiltak, som til sammen kan gi innsparinger på 2 milliarder kroner. Seks baser forsvinner, blant annet på Kanariøyene, Mallorca og i Roma, og lite lønnsomme ruter – som mellom Tyskland og Sør-Europa – skal kuttes ut.
I tillegg har Norwegian solgt 19 fly og utsatt leveransen av nye fly fra 2020 til 2023/2024. Det sparer selskapet for 1,7 milliarder kroner i år.
Men norske passasjerer vil merke lite til endringene, ifølge Kjos.
– I Skandinavia vil man ikke merke noen ting, sier konserndirektøren til NTB.
I tillegg vil selskapet satse på å tjene mer penger på mer salg om bord i flyene.
– Nå skal det bli mulig å forhåndsbestille mat. Det er kundene interessert i, sier Kjos, som samtidig lover at billettprisene vil bli holdt omtrent på stedet hvil.
– Det er ingen grunn til å frykte høyere billettpriser, sier han.
Norwegian-sjefen er ikke redd for at all støyen rundt selskapet den siste tiden fører til at passasjerene forsvinner.
– Norwegian er det flyselskapet som har hatt færrest kanselleringer i Nord-Europa, framholder han. Likevel er det foreløpig færre bookinger enn vanlig i februar, noe Kjos tilskriver at folk er senere ute med å bestille.
– Det er en trend vi har sett de siste årene, sier han.
I fjor fløy 37 millioner passasjerer med Norwegian, en økning på 13 prosent fra 2018.
Torsdag kunngjorde Norwegian også at de omsider har lyktes med å få på plass en intensjonsavtale med et ikke navngitt asiatisk selskap om felles eierskap av rundt 140 fly som Norwegian har hatt i bestilling.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det kan være snakk om et kinesisk selskap som kan drive med utleie av fly på det kinesiske markedet.
– Dette kan bli lønnsomt for Norwegian, sier han til NTB.
Ifølge Elnæs kan gevinsten bli opp mot 10 milliarder kroner.