Fra v. Schibsted-sjef Rolv Erik Ryssdal, Polaris-sjef Per Axel Koch og konsernsjef Are Stokstad i Amedia på NHOs årskonferanse 2018.Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Det svenske lokalaviskonsernet Mittmedia AB, som har 28 aviser, er kjøpt av Amedia og Bonnier News Group. Handelen ble offentliggjort i Stockholm fredag.

– I partnerskap med Bonnier ønsker Amedia aktivt å bidra til å utvikle de 28 sterke lokalavisene i Mittmedia. Vi er glad for at Amedias resultater og erfaringer fra satsingen på lokalaviser i Norge nå vil bidra til å styrke lokalaviser også i vårt naboland, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia i en pressemelding.

Bonnier News vil eie 80 prosent og Amedias 20 prosent av Mitt Media AB. Transaksjonen forutsetter godkjenning av de svenske konkurransemyndighetene.

– Vi tror på kvalitetsjournalistikken. Med dette oppkjøpet tar vi et nytt skritt i vår felles satsing på å bygge digitale brukerinntekter og dermed skape de beste forutsetningen for journalistikkens utvikling i en stor del av Sverige, sier administrerende direktør Anders Eriksson i Bonnier News Group.

Mittmedia omsatte i 2018 for 1,9 milliarder svenske kroner og eier i tillegg til abonnementsavisene blant annet ni gratisaviser.

Ifølge Medier24 har det vært en flere uker lang dragkamp mellom norske Polaris Media og Bonnier om å kjøpe Mittmedia.