Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

LT Techs tilbud om vedlikehold av luftambulansefly er avslått av Babcock. Dermed er Babcock uten flyteknikere fem måneder før de overtar luftambulansetjenesten.

Pressekontakt Roger Solheim sier til NTB at det siste tilbudet fra LT Tech ikke var akseptabelt. I stedet vil Babcock tilby de flyteknikerne som jobber på ambulanseflybasene i dag, ansettelse direkte hos Babcock.

– De som jobber på basene i dag, ønsker nok en jobb også i framtiden. Når det ikke har blitt noen enighet med LT Tech, vil vi kunne tilby dem jobb i Babcock. Vi jobber også med alternativer, sier Solheim.

Administrerende direktør i Babcock, Marius Hansen, opplyser at tilbudet fra LT Tech lå flere titalls millioner over alternativene.

Sikrer jobb

– Vi har tatt kontakt med fagforeningen i LT Tech for å starte forhandlinger om en tariffavtale som sikrer alle som jobber med vedlikehold på basene, jobb hos oss når vi tar over, opplyser Hansen i en pressemelding fredag.

Hansen ser en klar fordel ved å ha teknikere ansatt direkte i selskapet.

– Teknikere og piloter på basene utgjør et team. Ved at også teknikerne er ansatt hos oss, gjør vi oss ikke avhengige av eksterne for å kunne levere den beredskapen og kvaliteten vi har forpliktet oss til, sier Hansen.

– For få flyteknikere

Det svensk-britiske selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA) skal overta driften av norske ambulansefly i juli, men begynner nå å få dårlig tid.

– Babcock har avslått vårt siste tilbud. Dermed har 16 måneders forhandlinger endt opp uten positivt resultat, sier administrerende direktør Erlend Olsen i selskapet LT Tech til NTB.

Han tror Babcock kommer til å få problemer med å skaffe flyteknikere innen de skal starte opp driften av ambulanseflyene 1. juli.

– Det er rett og slett for få teknikere. Flere selskaper har problemer fordi de ikke får tak i flere folk, sier Olsen.

Skuffet fagforening

Lufttransport teknikerforening sendte ut pressemelding om situasjonen sent torsdag kveld.

– Tilbudet Babcock i dag har avslått, fikk de allerede tidlig høsten 2018. Vi har lenge hatt god tro på forhandlingene, og selskapet har i flere omganger fått utsettelse av akseptfristen for å ta stilling til tilbudet, heter det.

– Vi kan ikke gjøre noe mer nå. Vi har justert på dette i månedsvis, dette er siste tilbud. Vi kan ikke tape penger på å jobbe for dem, sier leder Øystein Sandnes

Kontrakten skulle begynt å løpe fra 1. juli i år, når Babcock overtar.

Misfornøyd

Svensk-britiske Babcock SAA vant i 2017 anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Både piloter og teknikere har vært misfornøyd med betingelsene de ble tilbudt ved overgang til Babcock, og de har også vært kritiske til bemanningsnivået.

I fjor ble det full krise da forhandlinger mellom Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart om lønns- og arbeidsvilkår for piloter i Babcock brøt sammen i april. En avtale for ambulansepilotenes lønnsvilkår ble omsider landet i juni, men det ble påpekt at krisen var langt fra over, ettersom tjenesten består av mer enn piloter.

Babcock fikk i forrige uke den formelle driftstillatelsen til å operere i norsk luftrom fra Luftfartstilsynet.