Vi fråtser i frossenpizza. I fjor fikk vi i oss nesten fem kilo hver. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
annonse
annonse

Siden Grandiosa & Co. dukket opp rundt 1980, har frossenpizzaen blitt en fast del av norsk kosthold. I fjor satte vi rekord med fem kilo frossenpizza hver.

I 2018 ble det solgt frossenpizza for over 2,3 milliarder kroner, skriver godt.no. Det er en vekst på 4 prosent fra året før, ifølge tall fra markedsanalysebyrået Nielsen. De siste ti årene har verdien av frossenpizza steget uavbrutt og økt med 56 prosent.

– Det selges om lag 50 millioner pizzaer i løpet av året, og det tilsvarer nesten ni og en halv pizza per innbygger, forteller brand manager Even Brandeggen i Dr. Oetker. Med et totalt salg på 26.100 tonn pizza, blir det snaut fem kilo på hver av oss.

annonse

– Dette står jo litt i kontrast til fokuset på sunnhet, og trender som vegetar og vegan for tiden, sier Brandeggen. Hans firma står for rundt 25 prosent av salget, mens Orkla – som blant annet produserer Grandiosa – har en markedsandel på 68 prosent.

– 2018 ble det nest beste året for Grandiosa noensinne. Noe vi er veldig godt fornøyd med, sier kommunikasjonsdirektør Dag Olav Stollen i Orkla.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon