Noen elbiler kan miste over halve rekkevidden i kulden.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

I rapporten kommer det frem at temperatur har en ytterst stor effekt på elbilers rekkevidde. Med klimaanlegget på i 6,5 minusgrader mistet bilene i gjennomsnitt hele 41 prosent av rekkevidden sin.

I den ferske rapporten fra AAA-stiftelsen som jobber med trafikksikkerhet i USA. Kommer det fram at det er varmeapparatet som er den største «synderen», men bare kulden alene gjør ifølge rapporten at rekkevidden synker med 12 prosent. Tesla Model S 75D fra 2017, en variant som nå er utgått, var med i testen. Det samme var Nissan Leaf (2018), VW e-Golf (2017) og BMW i3s (2018).

Les også: Elon Musk besøker Oslo

Over halvparten
Chevrolet Bolt (2018) og i3s var det de to som mistet mest rekkevidde. De tapte rundt halvparten. De andre, Tesla Model S 75D fra 2017, Nissan Leaf (2018) og VW e-Golf (2017) klarte seg en del bedre, men snittet mellom dem ble altså 41 prosent tap.

Ved høye temperaturer, rundt 35 grader var tapet mindre. Uten klimaanlegg mistet bilene fire prosent av rekkevidden sin, mens det økte til 17 prosent når klimaanlegget måtte kjøle kupeen. At batteriene mistet kapasitet i varmen også uten klimaanlegget er på grunn av batterikjøling.

Tesla er ikke enig i funnene, og mener rekkeviddetapet ikke er i nærheten av det som påstås.

Les også: Musk tar hykleriet til nye høyder 

Varmepumper
I følge Tek.no og Stein Jarle Olsen høres rekkeviddetapet høyt ut, og det kan hende «norske» elbiler ville gjort det bedre i samme test.

– Et vesentlig poeng her er at elbiler som selges i USA gjerne leveres uten varmepumpe, men heller bruker et rent elektrisk varmeelement – som for eksempel i Chevrolet Bolt.

– I Norge kommer de aller fleste elbiler med varmepumpe, som sikrer mer effektiv oppvarming av kabinen når det er kaldt ute. Jeg tror derfor tallene kun er middels relevante for en stor del av norske elbileiere, forklarer Olsen.

– Men det er ingen hemmelighet at rekkevidden går ned i kulden, avslutter han.

En Tesla ble totalskadd etter at den tok fyr under lading på en hurtigladestasjon på Brokelandsheia i Gjerstad kommune i Aust-Agder i 2016. Foto: www.iGjerstad.no / NTB scanpix

Bruk strøm
Rapporten peker for øvrig på at du kan varme opp bilen med strøm fra laderen før du kjører for å kompensere for rekkeviddetapet.