VG og Aftenposten er blant publikasjonene som inngår i Schibsted. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix

Medieselskapet Schibsted økte omsetningen og bruttoresultatet i fjorårets fjerde kvartal. VG tjente i 2018 for første gang mer på nett enn papir.

Ifølge kvartalstallene for siste del av 2018 som ble lagt fram torsdag, hadde Schibsted en omsetning på drøyt 4,7 milliarder kroner, mot snaut 4,5 milliarder kroner i samme periode året før.

Resultat før skatt falt fra 414 millioner kroner til 47 millioner kroner. Bruttoresultatet økte tilsvarende fra 695 til 897 millioner kroner. Ifølge E24 tynges selskapet av nedskrivninger i Chile og Sverige.

Den økte lønnsomheten ble drevet at både markedsplasser, hvor omsetningen og marginene fortsetter å vokse godt, og publiseringsvirksomheten, hvor omsetningen økte i kombinasjon med god kostnadskontroll, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund, som tok fatt på jobben i desember i fjor.

For hele 2018 hadde Schibsted-eide VG en omsetning på drøyt 1,8 milliarder kroner, en oppgang på nesten 100 millioner fra året før. Nettvirksomheten passerte for første gang både 1 milliard kroner og inntektene fra papirvirksomheten.

Schibsted fikk et solid løft på Oslo Børs etter resultatframleggingen. Ved 10.30-tiden hadde A-aksjen steget 5,5 prosent.

Fakta om Schibsteds resultat

Nøkkeltall fra Schibsted ASAs resultatregnskap for fjerde kvartal 2018. Tall for samme periode året før i parentes.

* Driftsinntekter: 4,742 milliarder kroner (4,455 milliarder kroner)

* Driftsresultat: 75 millioner kroner (479 millioner kroner)

* Resultat før skatt: 47 millioner kroner (414 millioner)