Greta Thunberg er blitt intervjuet av NRK. I nyhetssaken unnlater statskanalen å nevne svindelen som ble avdekket for flere måneder siden.
Tidligere har Resett rapportert om skandalen som har oppstått, etter at det ble konstatert at 15 år gamle Greta Thunbergs skolestreik for klimaet i realiteten var en del av et PR-stunt, og at selskapet «We Don’t Have Time» har brukt den unge jenta som trekkplaster for å generere interesse fra investorer.
Les også: NRK sier at vi må lytte til de «rasende» og redde barna i klimaspørsmålet. Men hvem har skremt dem?
Dette har vært svært lukrativt for selskapet, som har tjent hele 9,9 millioner svenske kroner på klima-Greta.
I en omfattende sak om unge klimaaktivister, skriver NRK for noen dager siden om den unge Thunberg.
«Det hadde vært en ekstremt varm sommer i Sverige, og skogbranner hadde herjet landet i noen dramatiske uker. Da skolen tok fatt etter ferien, den 20. august 2018, sto Gretas pult tom. I stedet satt hun utenfor Riksdagen i Stockholm. Greta streiket. For hvorfor lære noe på skolen, når politikerne ikke brydde seg om fremtiden hennes? I begynnelsen satt hun alene. Men så kom det flere til,» skriver NRK.
Ikke et ord fra NRK om at det hele var iscenesatt. De har også intervjuet henne:
– Ingen gjør noen ting. Dette er mitt moralske ansvar. Det vi gjør nå, kan ikke fremtidige generasjoner endre på, sier Thunberg.
Les også: Verdensberømt «futurist» har klimaangst: – Vi er kjørt
Presenteres som selvstendig
Statskanalen presenterer Greta som en selvstendig, «standhaftig» aktivist, som har gjort seg selv verdensberømt som klimaforkjemper på eget initiativ.
NRK unnlater helt å nevne Thunbergs mors medvirkning på en klimakonferanse i mai i fjor, der hun var sammen med Ingmar Rentzhog, som er grunnleggeren av selskapet «We Don’t Have Time». Det nevnes heller ikke det besynderlige ved at Rentzhog allerede samme dag som Thunberg begynte sin klimastreik, rakk å produsere manus på engelsk, filme, redigere og publisere en video av 15-åringen.
I stedet skriver NRK:
– Den standhaftige jenta med museflettene ble en snakkis på sosiale medier. Aviser og TV-stasjoner fra inn- og utland kom for å intervjue henne. Streiken spredte seg til mange land, fra Sverige til Finland, Skottland, Belgia, Storbritannia, Canada og Australia. På seks måneder streiket nær 200.000 unge i 270 byer. Og på Twitter har Greta over 150.000 følgere.
«We Don’t Have Time», som tjente 9,9 millioner i investeringer på å bruke Greta Thunberg som trekkplaster, er ikke nevnt noe sted i NRK-artikkelen.
Artikkelen ble ført i pennen av Urix-medarbeider Hege Moe Eriksen.