En mann og kvinne i 40 årene omkom da et Robinson R44-helikopter styrtet i Røldal. Samme helikoptertype har vært involvert i flere ulykker de siste årene.
I Havarikommisjonens egen ulykkesoversikt er det meldt inn til sammen 17 hendelser som involverer helikoptre av typen R44.
Tor Nørstegård, havariinspektør og vakthavende ved luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjon, sier til Bergens Tidende at dette er et relativt vanlig helikopter som det er forholdsvis mange av i Norge.
Tross ulykkestallene er ikke helikopteret i seg selv spesielt ulykkesutsatt, understreker Nørstegård.
– Det har skjedd flere ulykker i Norge med denne helikoptertypen. Generelt brukes Robinson ofte av folk med mindre erfaring enn de som flyr større og tyngre helikoptre. Men det er ikke noe spesielt med 44-utgaven. Hvis det var kjente feil med det, så ville det vært utbedret, sier han.
Helikopteret antas å ha styrtet inn i en fjellvegg kort tid etter at det lettet fra Røldal skisenter og fløy i retning Karmøy ved 15-tiden søndag ettermiddag. Det ble funnet omtrent 2,5 kilometer nord for skisenteret.
Pårørende tilde to som mistet livet skal ha fått en SMS noen minutter etter at helikopteret lettet. Lufttrafikktjenesten ble på sin side ikke varslet om turen, og redningsarbeidet ble ikke iverksatt før mannen og kvinnen ble meldt savnet like før klokken 22 søndag kveld.
– Turen var ikke på det vi kaller en «registrert flight plan». Det er fullt lovlig å fly uten, men det gjør at lufttrafikktjenesten ikke fanget opp at helikopteret var forsinket, sier redningsleder Edvard Middelthon i Hovedredningssentralen til NRK.
– Redningsarbeidet tar derfor lengre tid, og man har mindre informasjon for å starte et søk med. Det blir som å reise hjemmefra uten å melde fra hvor og hva du skal, fortsetter han.
Helikopteret antas å ha truffet fjellveggen i høy hastighet. Bilder fra stedet viser at helikopteret ligger delvis dekket av snø i en bratt fjellskrent, og de materielle skadene er store.
– Helikopteret er knust i en fjellside, sa redningsleder Johan Mannsåker til Bergensavisen.
Årsaken til helikopterulykken er ikke avklart. Statens havarikommisjon skal undersøke ulykken og regner med å starte arbeidet på ulykkesstedet ved 16-tiden mandag.
Nørstegård sier til Teknisk Ukeblad at det er flere elementer som kan vanskeliggjøre undersøkelsene. Blant annet er ikke Robinson R44-helikoptre utstyrt med såkalte svarte bokser.
– Vi må nok forholde oss til tekniske spor på selve vraket. Jeg tviler på at det er noen elektroniske spor for oss. Det er heller neppe noen videoopptak å få fra fjellet der, sier Nørstegård.
De to omkomne ble funnet klokken 4.20 mandag morgen. Begge ble funnet i selve helikopteret, som ligger noen hundre meter nord for Eskjeflota, et stykke opp i fjellet på østsiden av den nå vinterstengte gamleveien opp til Røldalsfjellet.
Grunnet vanskelige værforhold kunne ikke de omkomne umiddelbart hentes ut. Først ved 7-tiden lyktes hjelpemannskaper fra Røde Kors i å ta seg opp til ulykkesstedet med snøscooter og til fots, slik at de kunne hente de to ned til veien.
Hvilken relasjon det var mellom mannen og kvinnen, vil politiet foreløpig ikke gå ut med. Begge var norske statsborgere og fra Rogaland, og pårørende er varslet om dødsfallene.