Uavhengig av antall ansatte i selskapet har fire av ti norske ledere opplevd feilansettelser det siste året, ifølge spørreundersøkelse.
– Tallet er veldig høyt, og det overrasker oss. Rapporten viser tydelig at feilansettelser er en stor utfordring blant norske ledere, sier divisjonsdirektør Ingjerd Birkelund i rekrutteringsselskapet Experis.
Én av åtte bedrifter gjorde tre eller flere feilansettelser i samme periode.
Feilansettelser er i undersøkelsen definert som ansettelser der den nyansatte ikke fungerer i sin stilling og/eller i arbeidsmiljøet i virksomheten.
Spørreundersøkelsen er gjennomført av Opinion på oppdrag fra konsulent- og rekrutteringsselskapet Experis, som er eid av ManpowerGroup. Den hadde 801 respondenter.
De vanligste feilene ved ansettelsen er at kandidatene ikke har de ferdighetene de ga inntrykk av i intervjuet, eller at kandidaten ikke passer inn sosialt.
Tre av ti ledere mener de burde gjort mer for å unngå feilansettelser. Grundigere rekrutteringsprosess og bedre oppfølging av nyansatte den første tiden er det lederne selv trekker fram som viktige tiltak, ifølge undersøkelsen.
Fire av ti ledere svarer at mangel på tid er den hyppigste årsaken til feilansettelser. Blant ledere som har opplevd feilansettelser, svarer åtte av ti at det koster mye tid og penger å rette dette opp.
23 prosent av de 801 respondentene jobbet i bedrifter med over 100 ansatte, 22 prosent i bedrifter med mellom 20 og 99 ansatte, 13 prosent i bedrifter med 10 til 19 ansatte og 42 prosent i bedrifter med færre enn ti ansatte.