Illustrasjonsfoto: Mariam Butt / NTB scanpix

Datatilsynet fikk inn nesten 930 flere avviksmeldinger i 2018 enn året før. Mange av dem kom etter at EUs nye personvernsreglene trådte i kraft i fjor sommer.

annonse

Tilsynet fikk inn 12.000 telefoner og eposter til veiledningstjenestene sine i fjor, skriver E24. I tillegg fikk de også 1.276 avviksmeldinger, hvor 821 av dem kom etter de nye personvernsreglene ble iverksatt i juli.

– Det er en enorm økning fra 349 avviksmeldinger i 2017, sier kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl i Datatilsynet til E24 og kaller 2018 for et rekordår.

EUs nye personvernsregler, også kjent som GDPR, gir kort fortalt vanlige folk bedre kontroll over hvilke personopplysninger ulike selskaper samler inn om dem på nettet. I kjernen av regelverket ligger et krav om samtykke. Samtidig ble «retten til å bli glemt» innført.

Stang Dahl sier avviksmeldingene knyttet til GDPR blant annet handler om feilsending av epost, passord på avveie, datainnbrudd, feilaktig publisering av personopplysninger og tekniske feil.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.