Illustrasjonsbilde. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX
Del

Hvis man skal ta store sprang, må noen være de første, mener transportøkonom. 

annonse

Rune Elvik i Transportøkonomisk Institutt (TØI) ønsker seg en rekke tiltak som han mener vil gi bedre sikkerhet på norske veier.

Blant disse er alkolås i alle biler, flere automatiske trafikkontroller, mer bompenger, veiprising og restriksjoner på bilkjøring.

Les også: 101.000 bilister fikk fartsbøter i 2018

annonse

Ønsker du å bidra til å holde Resett gående?

Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører

Her kan du se alle forslagene

Som forsker Rune Elvik skriver, er dette forslag som vil møte mye motstand og skepsis i samfunnet. Han er likevel optimistisk med tanke på tiltakene han foreslår:

«Et historisk tilbakeblikk på trafikksikkerhetspolitikken forteller oss at barrierer for tiltak kan overvinnes. Påbud om bruk av bilbelter ble innført, men ikke uten mye motstand og lang diskusjon. I dag vil vel de færreste, om noen, ta til orde for å oppheve påbudet.

Det har mer enn en gang vist seg at et tiltak de fleste var motstandere av før det ble innført, får støtte av et flertall etter at det er innført.

annonse

Trafikksikkerhetspolitikk handler derfor til en viss grad om å vise mot og lederskap. Mye gjøres i det stille og uten stor oppmerksomhet. Man bygger en rundkjøring her, setter opp veibelysning der, setter ned fartsgrensen et tredje sted, og så videre. Over tid har dette gitt gode resultater.

Men skal man ta større sprang, må noen våge å være de første.»

annonse
Ønsker du å bidra til å holde Resett gående? Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører