Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / NTB scanpix

Kinesiske MTR er blant selskapene som har meldt sin interesse om å overta driften av Bergensbanen.

Før jul blir det klart hvem som skal drive Bergensbanen i framtiden. I februar begynte konkurransen om Bergensbanen og Vossebanen, noe som betyr at NSB ikke lenger skal ha monopol på togdriften, men må delta i anbudskonkurranse med andre selskaper.

Blant selskapene som har meldt sin interesse, som har blitt godkjent av Jernbanedirektoratet, er kinesiske MTR, skriver Bergens Tidende.

– Vi ser på mulighetene og er meget interessert i Trafikkpakke 3. Om vi så skal legge inn et bud, det er for tidlig å si, sier Mark Jensen, direktør i MTR Nordic.

NSB, Svenske SJ og britiske Go-Ahead er meldt sin interesse, ifølge BT. Også franske Keolis er prekvalifisert, skriver avisen. De driver fra før Bybanen i Bergen. Norske Boreal har også meldt sin interesse.

Konstad skal telle 40 prosent, og kvalitet skal telle 60 prosent når staten skal avgjøre hvem som skal drive Bergensbanen. Ifølge avisen vil teller en plan om å få flere kunder tre ganger så mye som god kundeservice. Under betegnelsen kvalitet teller robust og effektiv drift 19 prosent.