Den nye Mercedes Benz C220D med null NOX mg/km i utslipp, viser tyske ADAC. (Foto av Jewel SAMAD / AFP)

I lys av de siste års skandaler som Dieselgate og helomvendingen i innstillingen til diesel biler. Kommer de nye resultatene fra det tyske (NAF) ADAC som et lyn fra klar himmel.

Det har vært flere saker; Bensin- og dieselbiler kan bli forbudt i Oslo og Domstol: Frankfurt må innføre dieselforbud, som demonstrerer de rådende holdninger til dieselbiler i Europa.

Null NOx
I testene, til ADAC, har en Mercedes C220D (på åpen vei) null NOx milligram per kilometer i utslipp. En BMW 520D slapp ut ett NOx mg/km. Det er godt under EUs gjeldende grense på 80 mg/km.

Illustrasjonsbilde. (Foto av Odd ANDERSEN / AFP)

Les også: Dieselens dager er talte hos Volkswagen

annonse

Ønsker du å bidra til å holde Resett gående?

Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører

Direktør i Bilimportørenes Landsforening, Erik Andresen, mener tester fra ADAC (NAF) er troverdige.

Ifølge Nettavisen spør Finansavisen: «Betyr dette en renessanse for dieselbiler?»

Erik Andresen svarer bland annet:

«En dieselbil med null utslipp er like bra som en elbil med null utslipp».

Les også: Elbiler mister 41 prosent rekkevidde i kulden