Nylig kunngjorde Storyboard februartallene for deling av nyhetssaker i sosiale medier. Resett beholder en sterk sjetteplass målt i antall delinger.
Hans-Petter Nygård-Hansen driver nettstedet hanspetter.info, som sammenstiller tallene.
Veksten for Resett har vært betydelig, og sammenlignet med februar 2018 er det snakk om en vekst på 200 prosent. Det betyr at antall delinger faktisk har blitt tredoblet. Kun Newsner hadde større vekst (209 prosent).
Men sammenlignet med forrige måned har Resett gått tilbake litt over 5 prosent, noe som delvis kan forklares med det generelle nyhetsbildet. Dette viser seg ved at flere andre store aktører, særlig NRK, viser tilbakegang.
Alternative medier vinner terreng
Alternative medier har kommet for å bli. Document faller riktignok utenfor ti på topp-listen denne måneden. Men hvis vi sammenligner delinger for Resett og NRK så var NRK omtrent syv ganger så store for et år tilbake. Nå er styrkeforholdet krympet, NRK er bare litt mer enn tre ganger så store. Og Resett slår Aftenposten de to første månedene i 2019.
TV 2 fra første til fjerdeplass
TV 2 er den eneste aktøren på listen som går tilbake i antall delinger, og fallet er dramatisk: 31 prosent. Det betyr at de nå produserer ca, 1,7 ganger så mange delinger som Resett. Dette er alvorlig for vår nest største TV-kanal. I 2017 omsatte TV 2 for 4,25 milliarder kroner. Resett har et budsjett på godt under 10 millioner i året.
Målet er fortsatt vekst
Vi er ikke mange ansatte i Resett, men vi jobber hardt. Mange eksterne skribenter bidrar med godt stoff, dette hjelper oss og vi er dypt takknemlige.
Hvis du vil støtte oss økonomisk, kan du gjøre det her.