Fregattskandalen, helikopterskandalene, minefartøyskandalen og ubåtskandalen. Det er som å se «Das Boot» innen alle av forsvarets grener.
Alle anskaffelsene av forsvarsmateriell imploderer en etter en. Man sitter bare å venter på «Das stridsvogn» Det eneste som fremdeles holder seg flytende (les flyvende) er anskaffelsen av F35 fra USA.
Vel, flyskandalen ser og ut til å være nært forestående. Norge har gått til innkjøp av 52 F35 til en total kostnad på ca. 72,8 milliarder. Levetidskostnadene er beregnet til over 270 milliarder, inkludert anskaffelseskostnadene. Tidligere har det vært snakk om manglende hangarplass og flyene må stå under plasthaller.
Norge skal bruke over to milliarder kroner på kampflyhangarer, men fram til 2020 skal de nye flyene stå i telt på Ørland, skriver Adresseavisen. 9/11-2017.
– EN PLANLEGGINGSTABBE AV dimensjoner. Det er noe fundamentalt feil med den forsvarspolitiske planleggingen i Norge, sier forsker Ståle Ulriksen ved Sjøkrigsskolen.
Og skandalen stopper ikke der. Nå ser det ut som mange av flyene vil bli parkert på bakken grunnet mangel på piloter.
Norge kan skryte på seg at vi i 2025 kan ha en av verdens mest moderne luftforsvar. Man hva i Hel…. hjelper det når vi ikke har piloter til å fly maskinene?
Generalmajor Tonje Skinnarland er sjef for Luftforsvaret. En forsvarsgren som kutter i antall baser, men der investeringer i nye fly er svimlende store. Usikkerhet om penger til drift er bare en av årsakene til at splitter nye norske kampfly kan bli stående på bakken. Også mangel på piloter og teknikere, samt skyhøye priser for flytimer og utdanning av flyvere, kan føre til at kostbare fly blir stående på bakken.
– Er det riktig at det kun ferdigutdannes to piloter til F-35 i år?
– Det ønsker jeg ikke å svare på, sier Skinnarland, sjef for luftforsvaret.
Allerede her så er det en tydelig innrømmelse av sviktende oppfølging av vår kompetanse innad i forsvaret. Prisen for å fly F35 ligger på svimlende 110.000 kr pr time. Langt under skandalehelikopteret NH90 som ligger på 260.000 pr time.
At ingen her er sitt ansvar bevisst og ta noen taktiske grep er for undertegnede en gåte.
Våre politikere svikter på det mest fundamentale.
To eksempler er fregattene som ble deleskip og ubåtbasen Olavsvern i Tromsø, som senere er brukt av russiske skip.
Storting og Regjering har bevist igjen og igjen, de evner ikke å kjøpe inn utstyr som står i forhold til forventet ytelse. Kompetansen innad i forsvaret er heller ikke så mye å skryte av. De klarer å kjøre KNM Helge Ingstad i 17 knops fart rett inn i et tankskip rett utenfor en av Norges største oljeterminaler. Konsekvensene kunne blitt katastrofale om tankbåten hadde begynt å lekke olje og en torpedo eller lignende hadde gått av i sammenstøtet. Det er bare utrolig flaks at ikke en slik manglende evne til å utvise sjømannskap, ikke minst føre et krigsvåpen hadde endt opp med en nasjonal oljekatastrofe. Med en prislapp på 4 milliarder så skulle man forvente at alle varsellamper ble tent lenge før de med braksuksess klarte å senke skipet.
Skandalene i vårt lands evne til å anskaffe forsvarsmateriell som kan brukes er lang som et mareritt. Ja det mangler sidestykke.
KNM Helge Ingstad sin redningsaksjon vil sikkert ende opp på nærmere 1 milliard. At de nå vil prøve å preservere og gjenbruke deler av et fartøy som har lagt under vann i flere mnd. viser hvor elendig tilgangen er på reservedeler ang disse fartøyene.
-Aftenposten: Milliardfregatter brukes som deleskip
-Flere av de nyeste fregattene til marinen ligger til kai og brukes som deleskip. Bare én av de fem fregattene som ble levert mellom 2004 og 2011, skal være fullt ut operativ.
Dette er overskriften til VG 30.09.2013
Forsvaret står på sitt
-Vi har 5 Fregatter slår Sjef for maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell, flaggkommandør Thomas Wedervang fast i VG i dag.
– Forsvarsmateriell avviser at det er nytteløst å vurdere gjenoppbygging av den havarerte fregatten KNM «Helge Ingstad». – Vi har gode fregatter, og de skal vi ha lenge, sier flaggkommandør Thomas Wedervang.
Man kan jo begynne å lure på hvilke faglig kompetanse som ligger til grunn for denne uttalelsen når alt har lagt under saltvann i flere mnd.
Dette er skip og utstyr som skal operere under topp ytelse i krigstid.
Det nytter ikke å komme da å si sorry vent litt, må bare skifte en defekt gassturbin, et lager eller et kretskort.
Vi kan ikke ha et forsvar som drives på denne måten. Det er direkte galskap.
Å ta vare på kretskort og komponenter selv om de er dekket i 10 lags lakk for å motstå korrosjon så finnes det ikke en levende «idiot» av en leverandør som vil garantere for noe slikt skal fungere etter mange måneder i saltvann. Det er enkel logikk for de fleste. Men flaggkommandør Thomas Wedervang er tydelig av en annen oppfatning.
Om radar, styresystemer for torpedoer eller annet kritisk materiell svikter i krigstid er ikke så nøye? En torpedo på ville veier spiller ingen rolle liksom? Vi treffer Sture neste gang?
Det er som man ikke tror det man leser når det er snakk om erstatningsansvar ovenfor båtbyggerne. Når de snakker om vanntette skott som ikke fungerer som de skal.
– Skipets konstruksjon skulle etter intensjonen ha vært slik at skipet fortsatt var operativt etter en slik skade som Helge Ingstad ble påført. Hvorfor det ikke var slik, er et av de interessante temaene havarikommisjonen vil se videre på, sier avdelingsdirektør Dag S. Liseth i Havarikommisjonen.
Han betegner den raske vanninntrengingen på krigsskipet som en designfeil.
– Men vi må også se på om det kan ha skjedd skader på skipet ved grunnstøtingen, legger Liseth til.
Grunnstøtingen? Noen som har hørt om «Titanic» før? Hun hviler nå på 4000 meters dyp delt i 2.
To norske marinefartøyer det kostet 700 millioner kroner å bygge, kan bli solgt til København eller Stockholm for 1 million kroner.
Overskriften i BA 12 feb. 2009
«De to minefartøyene KNM Oksøy og KNM Glomma var det mest hypermoderne og oppskrytte Marinen kunne by på. Fartøyene vakte stor oppsikt i NATO-kretser da de var nye midt på 1990-tallet, skriver Bergens Tidende. Men de to fartøyene fikk bare 10-12 seilingsdøgn bak seg før de ble lagt i opplag på Haakonsvern. Minefartøy-prosjektet sprakk med en hel milliard. Dermed var det ikke penger igjen til reservedeler for fartøyene. To fartøyer måtte ofres for at det skulle la seg gjøre å forsyne de øvrige sju minefartøyene med reservedeler.
I 2003 vedtok Stortinget at Oksøy og Glomma skulle fases ut. Senere er alt elektronisk utstyr og motorene plukket ut. Dermed er bare skrogene igjen av de stolte marinefartøyene. Forsvaret håper nå å få en halv million for hvert av skrogene som havnemyndighetene i København og Stockholm vurderer å kjøpe.»
Skipene ble solgt for 5,3 og 2,8 millioner. Innmat ble ribbet til reservedeler til de resterende skipene.
Man kan jo pr. i dag lure på hvor mange av de resterende 7 som fremdeles flyter eller er i drift. Lageret av reservedeler har nok sunket betraktelig siden 2009.
Forsvaret skylder på Italia Helikopterskandalen: Politikerne skylder på Forsvaret –
I 2001 bestilte Norge åtte nye helikoptre til Kystvakten, seks til marinens fregatter. Tilsammen ni helikoptre har nå ankommet Norge. Ingen av dem er i bruk som planlagt.
NH90 er på tvers av forsvaret sine anbefalinger kjøpt inn til svimlende 260,000 kr pr flytime. Prisen for anskaffelsen av de 14 bestilte er på svimlende 7 milliarder kr.
Hvorfor våre politikere gang på gang går til innkjøp av ubrukelig materiell til vårt forsvar er for meg uforståelig. Her kunne vi kjøpt et gjennomprøvd og vel utviklet helikopter fra Amerikanerne, Black Hawk har blitt av forsvaret fremholdt som et godt alternativ. Det har gjennomprøvd driftssikkerhet solide leveranser på deler og service er kjent kloden rundt.
Men neida våre politikere velger å oppfinne hjulet på nytt med et helikopter som er på forsøksstadiet, en prototype som enda ikke var bygd da kontrakten ble signert.
Det er virkelig på tide at man overlater slike beslutninger til fagpersonell som faktisk skal bruke dette og ikke til noen politikere som ikke har en fjerneste anelse om hva de kjøper.