Vy blir det nye navnet når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare. Endringen koster 280 millioner kroner.
Det nye navnet ble gjort kjent på en pressekonferanse på Oslo sentralstasjon tirsdag formiddag.
Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter, opplyser NSB.
– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt. Vi har en lang og stolt tradisjon som går helt tilbake til 1883. Den bygger vi videre på, sier konsernsjef Geir Isaksen.
– NSB-konsernet kjører tog og buss i Norge og Sverige og har Norges største busselskap, Nettbuss. Nå kobler vi tog- og bussvirksomheten tettere sammen, utvikler nye løsninger og gjør det enda enklere å velge en miljøvennlig reise. Da trenger vi en ny, felles identitet. NSB er ikke lenger et dekkende navn på virksomheten, sier styreleder i NSB, Dag Mejdell.
– Selskapet er ikke lenger Norges Statsbaner. NSB er nå ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog. Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise. Et nytt navn skal styrke konkurransekraften vår i både tog og buss, fortsetter styrelederen.
Forslaget til nytt navn vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB AS 22. mars. Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer.
Godstogselskapet CargoNet, som er en del av NSB-konsernet, beholder sin merkevare.
Til NRK opplyser styreleder Mejdell at endringen kommer til å koste 280 millioner kroner over en periode på fire år.
Han garanterer imidlertid at det ikke vil gi økte billettpriser.
Ap om NSBs nye navn: – Galskapen vil ingen ende ta
SV, Ap og Sp er sterkt kritiske til at NSB og Nettbuss bytter navn til Vy. Ap frykter millionsløsing på «såkalt merkevarebygging».
– Galskapen vil ingen ende ta, sier Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson Sverre Myrli til nyheten om navnebyttet.
– Nå skal det sløses vekk enda flere millioner på utforming av nye logoer og såkalt merkevarebygging og sikkert enda flere direktørstillinger. Dette er feil bruk av ressurser, fortsetter han.
SV-leder Audun Lysbakken hevder direktørene i NSB frivillig har gitt fra seg sin største fordel, sin historie og sin tilknytning til fellesskapet.
– Det regjeringens jernbanereform har gitt oss, er flere direktører og nye, fjollete navn, sier han.
– Dette er en trist dag for jernbanen og for hele Norge, sier stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (Sp).
– Jeg har forståelse for at NSB ønsker å vise at de er nyskapende og moderne når regjeringen nå har lagt opp til omfattende konkurranseutsetting på norsk jernbane, men jeg tror de har valgt helt feil strategi, fortsetter han.
Gjelsvik vil be samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) redegjøre for navnebyttet i Stortinget.
Dale har selv reagert på navnebyttet med å si at han har stor forståelse for at det vekker reaksjoner når NSB-navnet forsvinner, men at han ikke vil motsette seg NSB-styrets avgjørelse.
Rødt-leder Bjørnar Moxnes lurer på hvor mye navnebyttet koster:
«Skal man gråte eller le? Og hvor mye koster dette meningsløse navneskiftet oss?», spør han.
Miljøpartiet De Grønne (MDG) reagerer også sterkt og mener at det nå sløses bort millioner av kroner på navnebytte framfor å øke bemanningen slik at ubrukte tog kan settes i drift.
– MDG vil ha en togrevolusjon! Vi vil ha pendlertilbud som monner, nattog til Berlin og hurtigtog mellom de store byene i Norge. Det er dette NSB og regjeringen bør bruke penger og energi på, sier nasjonal talsperson Arild Hermstad.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener at navneendringen fra NSB til Vy er en konsekvens av regjeringens jernbanereform.
– Jernbanereformen har ført til flere direktører og færre konduktører. Slike endringsprosesser er svært dyre og gir høyere lederlønninger, mens de som jobber med den daglige driften av norsk jernbane, opplever stadig mer usikkerhet, sier han.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forstår at det vekker følelser når NSB-navnet forsvinner, men vil ikke motsette seg styrets avgjørelse.
Et enstemmig styre i NSB går inn for å samle persontog- og bussvirksomheten i Norge og Sverige under en ny, felles merkevare med navnet Vy. Samferdselsministeren tar styrets avgjørelse til etterretning, opplyser Samferdselsdepartementet – som er NSBs eier.
– Det er styret og selskapet som er nærmest til å vurdere hva som må til for at NSB skal lykkes som selskap framover. Jeg vil derfor legge styrets avgjørelse til grunn når saken skal behandles på generalforsamlingen, sier Jon Georg Dale.
Han understreker at NSB er et kjent og tradisjonsrikt merkenavn i Norge.
– NSB-navnet har en lang historie og betyr mye for mange. At navnet nå forsvinner har jeg stor forståelse for at kan vekke følelser. Samtidig vil ikke eieren motsette seg styrets avgjørelse når styret mener at endringen er nødvendig for å styrke konkurranseposisjonen til NSB og for å kunne tilby de reisende et godt og framtidsrettet tilbud, sier samferdselsministeren.
NSBs nye navn virker både påtatt og veldig lite kundeorientert. Det mener siviløkonom og merkevareekspert Christian Sinding.
– Det første som slår meg, er at navnet Vy virker påtatt sier Sinding til NTB.
Han mener at det nok ikke akkurat blir noen hurrastemning landet rundt over det noe lite kundeorienterte merkenavnet og peker på at NSB-direktør Geir Isaksen mener navnet utfyller selskapets visjon, men samtidig er uklar på hva visjonen egentlig er.
– Dette lukter profesjonelt reklamebyråspråk. Dette er en typisk språkform fra reklamebyråer for å underbygge argumentasjonen for et navn eller en annonse, mener Sinding.
– Hva dette har med tog og buss å gjøre kan man jo lure på, sier han.
Han er også skeptisk til at prislappen ender på 280 millioner kroner, og han tror at Vy må bruke mye mer penger på dette framover.
– Vi vet heller ikke noe om hva slags undersøkelser som er foretatt i forbindelse med navnevalget. Det er vanlig med markedsundersøkelser og gruppesamtaler for å måle reaksjonen, det skulle ha vært interessant å vite om de har gjort dette, sier han.
Sinding stiller også spørsmålet om dette er riktig bruk av penger og spør seg om ikke selskapet kunne ha brukt millionene som dette koster, på å ansette flere folk. Han peker på at folk ikke kommer seg på jobb fordi togene står, og at det nylig kom fram at hovedproblemet ikke er for få tog, men at selskapet ikke har råd til å ansette folk til å kjøre dem.
Sinding er enig med Språkrådets direktør Åse Wetås, som reagerer på at navnet ikke sier noe om hva selskapet driver med, og at det ville ha vært bedre hvis NSB ble beholdt som en ren forkortelse fordi navnet er så godt innarbeidet.
Samtidig har han også noen positive ord å komme med.
– Merkevaremessig er det riktig tenkt, det er en moderne logo og et moderne design – dog noe uleselig grafisk uttrykk – og man har funnet et navn som skal understreke det som står i visjonen. Men hva er egentlig visjonen? spør han til slutt.