Illustrasjonsbilde. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Norwegian ønsker ikke å ha noen tap ved at selskapets 737 MAX-fly står på bakken og kommer til å sende hele regningen til leverandøren Boeing.

Det opplyser kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

– Vi kommer til å sende hele regningen til Boeing. Norwegian skal ikke ha noen økonomisk belastning for at et helt nytt fly ikke kan brukes i trafikk, sier kommunikasjonssjefen.

Han mener flyselskapet har juridisk grunnlag for dette, selv om amerikanske myndigheter eller Boeing selv ikke har tatt avgjørelsen om å sette flyene på bakken.

– Ja, det mener vi. Dette er en helt ny flytype og man må forvente at den kan benyttes i kommersiell trafikk uten forsinkelser, sier Sandaker-Nielsen.

Flere Norwegian-innstillinger onsdag

Minst 20 Norwegian-avganger er innstilt onsdag etter at selskapets Boeing 737 MAX 8-fly er satt på bakken.

En foreløpig opptelling onsdag morgen viser at ti av selskapets avganger og ni ankomster ved Oslo Lufthavn Gardermoen er innstilt. I tillegg er enkelte avganger mellom Trondheim og Stavanger innstilt.

Avinor , som eier og driver de fleste flyplassene i Norge, har oversikt over alle avganger og ankomster – inkludert innstilte og forsinkede fly.

De berørte får beskjed

18 av Norwegians 163 fly er Boeing 737 MAX 8, flytypen som er satt på bakken i store deler av verden etter ulykken som kostet 157 mennesker livet i Etiopia søndag. Med en nidel av flåten i praksis satt ut av spill, jobber selskapet med å sette inn tiltak og booke om passasjerer.

– Berørte passasjerer får direkte beskjed, mens alle andre skal forholde seg som normalt. Vi jobber med å slå sammen flygninger, så de fleste som blir berørt, får ny avgangstid samme dag, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss til NTB onsdag morgen.

– Vi jobber alt vi kan for å minimere konsekvensen for de reisende, understreker hun.

Næss viser også til at man sjekke på selskapets nettsider om flyet er i rute.

Det er ikke nødvendigvis avganger som skulle vært fløyet med 737 MAX 8-fly, som er innstilt. Avlyste avganger kan skyldes sammenslåingene Næss nevner, og det kan tenkes ved at fly omdisponeres.

Følger anbefalinger

Norwegian følger utviklingen i saken og opplyser at de har tett dialog med luftfartsmyndighetene og flyprodusenten Boeing og følger deres anbefalinger.

– Vi inngår ikke kompromisser om sikkerheten til våre passasjerer og ansatte, skriver Norwegian på sine nettsider. Der opplyser de også om hvilke rettigheterpassasjerer har dersom deres flygninger blir berørt.

Flyekspert: Boeing-fly kan bli stående lenge

Boeing-fly som er satt på bakken etter helgens ulykke i Etiopia, kan bli stående lenge. Det kan ta måneder, mener den svenske flyeksperten Hans Kjäll.

– Hvor lenge flyene vil holdes på bakken er vanskelig å vite, sier Kjäll.

Han tror man innen et par dager vil få svar på årsaken til søndagens flystyrt i Etiopia, der 157 mennesker mistet livet. Men det kan drøye måneder før en utredning er helt klar og eventuelle feil er utbedret, mener han.

– Det betyr at disse flyene kan bli stående på bakken i lang tid, sier Kjäll.

Ikke bare de reisende rammes. Reaksjonene på dødsulykken og at fly av typen Boeing 737 Max 8 settes på bakken, har fått Boeings aksjekurs til å falle.

– Boeing er underlagt hardt press, ikke minst økonomisk, sier Kjäll.

350 fly av denne typen er i bruk på verdensbasis. Boeing har dessuten fått bestillinger på 5.111 fly som ennå ikke er levert. Det er uklart hva slags garantiordninger selskapet har og hva konsekvensene blir å lengre sikt, mener flyeksperten.

– Men det kommer til å ta tid før man har tatt igjen det tapte. Virkningene kommer til å bli langvarige, sier han.

Fakta om hvem som har satt Boeing 737 MAX 8 på bakken

Det er rundt 350 fly av typen B-737 MAX 8 i drift i verden i dag. Over 5.000 er i bestilling. En rekke land og flyselskaper har midlertidig stengt luftrommet for flytypen eller satt modellen på bakken etter søndagens flyulykke i Etiopia.

Stater som har stengt luftrommet:

* Europa: Den europeiske luftfartsmyndigheten (EASA) har stengt luftrommet for alle fly av typen Boeing 737 MAX 8 og MAX 9

* Asia: India, Singapore, Kina, Indonesia, Malaysia, Hongkong, Oman, De forente arabiske emirater, Kuwait, Libanon, Thailand

* Oseania: Australia, New Zealand, Fiji

Flyselskaper:

* Ethiopian Airlines (Etiopia, selskapet som eide ulykkesflyet).

* Comair (Sør-Afrika)

* Cayman Airways (Cayman Islands)

* Gol Airlines (Brasil)

* Aerolineas Argentinas (Argentina)

* Eastar Jet (Sør-Korea)

* Norwegian (18)

* Icelandair (3 fly)

* Turkish Airlines (12 fly)

* TUI (15 fly)

* Aeromexico (6 fly)

Noen av landene som ikke har stengt luftrommet:

* USA: Verken flyprodusenten Boeing eller amerikanske luftfartsmyndigheter mener det så langt er noen grunn til å ta flytypen ut av trafikk. Heller ingen amerikanske flyselskap har satt flytypen på bakken.

* Russland

* Canada

Selskaper som fortsatt lar sine MAX 8-maskiner fly:

* Air Canada (Canada)

* Westjet (Canada)

* American Airlines (USA)

* Southwest (USA)

(Kilde: AFP, DPA, The Straits Times)

19 Norwegian-innstillinger onsdag

19 Norwegian-avganger til og fra Norge og innenriks er innstilt onsdag etter at selskapets Boeing 737 MAX 8-fly er satt på bakken.

– Norwegian har jobbet på spreng i hele natt for å finne løsninger for passasjerer som blir berørt av endringer i flyprogrammet. Status onsdag morgen er at de aller fleste har blitt ivaretatt og vi jobber nå med å gi gode alternativer til noen hundre resterende passasjerer som skal reise til og fra norske flyplasser, opplyser selskapet.

18 av Norwegians 163 fly er Boeing 737 MAX 8, flytypen som er satt på bakken i store deler av verden etter ulykken som kostet 157 mennesker livet i Etiopia søndag. Med en nidel av flåten i praksis satt ut av spill, jobber selskapet med å sette inn tiltak.

Direkte beskjed

– Berørte passasjerer får direkte beskjed, mens alle andre skal forholde seg som normalt. Vi jobber med å slå sammen flygninger, så de fleste som blir berørt, får ny avgangstid samme dag, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss til NTB.

– Vi jobber alt vi kan for å minimere konsekvensen for de reisende, understreker hun.

Næss viser også til at man kan sjekke på selskapets nettsider om flyet er i rute.

Det er ikke nødvendigvis avganger som skulle vært fløyet med 737 MAX 8-fly, som er innstilt. Avlyste avganger kan skyldes sammenslåingene Næss nevner, og det kan tenkes ved at fly omdisponeres.

Følger anbefalinger

Norwegian følger utviklingen i saken og opplyser at de har tett dialog med luftfartsmyndighetene og flyprodusenten Boeing og følger deres anbefalinger.

– Vi inngår ikke kompromisser om sikkerheten til våre passasjerer og ansatte, skriver Norwegian på sine nettsider.

Der opplyser de også om hvilke rettigheterpassasjerer har dersom deres flygninger blir berørt.