– Jeg respekterer at NSBs styre mener det har vært viktig å finne en felles profil for aktiviteten, som nå er delt i ulike profiler, sa Solberg på en pressekonferanse onsdag i forkant av Høyres landsmøte i helgen.
Der fikk hun spørsmål om hva hun mener om navnebyttet, som allerede har møtt massiv kritikk og latterliggjøring. Både Rødt og Ap fremmet onsdag forslag i Stortinget om å be samferdselsministeren stanse navneendringen, som kan koste opp mot 280 millioner kroner.
– Jeg har ikke tatt stilling til verken navn eller annet, svarte Solberg og pekte på at det er opp til styret og ledelsen i et selskap å bestemme hvordan de vil profilere seg.
– Det er lettvint å komme med populistiske standpunkter på dette. Vi som eier må ha respekt for at NSB har et profesjonelt styre som gjør sine valg. Vi venner oss nok til navnet, sier Solberg – som selv synes det er litt «fancy».
Styret mener NSBs omstridte navneendring er nødvendig av konkurransehensyn, fremholder samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Han vil ikke gå mot endringen.
Tirsdag ble det klart at NSB samler tog og buss under det nye navnet Vy. Navneendringen har møtt massiv kritikk.
Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson Sverre Myrli slo i Stortingets muntlige spørretime onsdag fast at NSB har overlevd unionsoppløsningen, to verdenskriger, oljekrise og et femtitall regjeringer, men nå ikke ser ut til å overleve Solberg-regjeringen.
– Etter over 130 år er det altså slutt for NSB – Norges Statsbaner, sa han.
– Har samferdselsministeren som generalforsamling i NSB godkjent navneendringen? ville han vite.
Både Rødt og Ap fremmet onsdag forslag i Stortinget om å be samferdselsministeren stanse NSBs navnebytte. SV varslet støtte til forslaget.
Dale viste til at generalforsamlingen ennå ikke er avholdt, men understreket at styret flere ganger underveis i navneendringsprosessen har konsultert Samferdselsdepartementet.
– Styrets vurderinger veier tungt når vi skal behandle saken i generalforsamling. Jeg har derfor varslet styret om at jeg – hvis de mener dette er nødvendig – ikke aktivt vil motsette meg endringen, sa Dale.
– Styret i selskapet mener det er avgjørende for selskapets konkurransekraft at vi gjør endringer som bidrar til en felles profilering og samler det som i dag fremstår som ett NSB og ett Nettbuss, i et felles selskap, for å være posisjonert for å vinne fremtidige konkurranser, sa statsråden.
Generalforsamlingen holdes 22. mars.
Navneendringen ble latterliggjort både av politikere og mange vanlige folk da den ble kjent tirsdag.
– Alle ler av navnet Vy, sa Rødt-leder Bjørnar Moxnes i Stortinget.
Men Dale fremholdt at styret i selskapet har brukt mye tid på endringen og gjort grundige vurderinger med det utgangspunktet at omtrent 10.000 arbeidsplasser i selskapet er avhengig av konkurransekraft i fremtiden.
– Selskapet mener at markedet er i endring, og at det ikke er posisjonert med dagens organisering for å vinne nye markedsandeler. Selskapet har selv ment at de må gjøre den endringen, sa Dale i Stortinget.
– Jeg er opptatt av at flere skal velge å bruke kollektive løsninger. Jeg er opptatt av at NSB, som vi kjenner det i dag, skal overleve i mange tiår til fordi de er konkurransedyktige og vinner anbud i markedet, enten på buss eller bane, understreket samferdselsministeren.
Ap og Rødt vil få Stortinget til å hindre NSB å bli Vy
Både Rødt og Arbeiderpartiet har fremmet stortingsforslag om å be samferdselsministeren stanse NSBs navnebytte til Vy. – Ikke bruk penger på fjas, mener Ap.
– Navnebyttet skal formelt behandles i generalforsamling senere i måneden, og samferdselsministeren er generalforsamling i NSB. De største utgiftene ved navnebyttet, som totalt er anslått til 280 millioner kroner, påløper først ved innfasing. Hundrevis av tog og busser skal folieres. Tusenvis av nye uniformer skal kjøpes inn. Det er fortsatt mulig å snu i tide, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes til NTB.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) opplyste tirsdag at han tar avgjørelsen om navnebytte «til etterretning» og vil ikke motsette seg endringen.
– Dale må legge arrogansen til side, og lytte til den voldsomme folkelige protesten mot navnebyttet, sier Moxnes.
Han har tro på flertall for forslaget i Stortinget. Både opposisjonen og Frps transportpolitiske talsperson på Stortinget, Morten Stordalen, ba styret revurdere saken.
– Når Frp i Stortinget stiller seg sammen med opposisjonen, er det i realiteten ikke flertall for navnebyttet. Vi håper den sunne fornuften er noenlunde jevnt fordelt mellom partiene, slik at vi sammen nå kan stanse dette fordyrende og håpløse navneskiftet, sier Moxnes.
Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson, Sverre Myrli, ber om at samferdselsministeren skal bruke sin eiermakt og stanse navnebyttet.
– Det handler om å hindre at to til tre hundre millioner kroner kastes bort på tull, mens pendlere og andre passasjerer venter på forsinkede og overfylte tog, sier Myrli.
Han innrømmer at det er et kraftig virkemiddel.
– Vi må likevel sette foten ned og si at nok er nok. Nå må pengene brukes på materiell, avganger og folk, ikke på mer fjas. Høyrepolitikken for norsk jernbane har nådd sitt parodiske høydepunkt, og nå får vi i det minste en debatt i Stortinget, sier Sverre Myrli.
Det nye navnet ble gjort kjent på en pressekonferanse på Oslo sentralstasjon tirsdag formiddag, og like etterpå rullet det første toget med ny logo og ny design inn på stasjonen. Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter, opplyste NSB.
Til NRK opplyste styreleder Dag Mejdell at endringen kommer til å koste 280 millioner kroner over en periode på fire år.
Dale vil ikke motsette seg omstridt navnebytte
Styret mener NSBs omstridte navneendring er nødvendig av konkurransehensyn, fremholder samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Han vil ikke gå mot endringen.
Tirsdag ble det klart at NSB samler tog og buss under det nye navnet Vy. Navneendringen har møtt massiv kritikk.
Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson Sverre Myrli slo i Stortingets muntlige spørretime onsdag fast at NSB har overlevd unionsoppløsningen, to verdenskriger, oljekrise og et femtitall regjeringer, men nå ikke ser ut til å overleve Solberg-regjeringen.
– Etter over 130 år er det altså slutt for NSB – Norges Statsbaner, sa han.
– Har samferdselsministeren som generalforsamling i NSB godkjent navneendringen? ville han vite.
Både Rødt og Ap fremmet onsdag forslag i Stortinget om å be samferdselsministeren stanse NSBs navnebytte.
Dale viste til at generalforsamlingen ennå ikke er avholdt, men understreket at styret flere ganger underveis i navneendringsprosessen har konsultert Samferdselsdepartementet.
– Styrets vurderinger veier tungt når vi skal behandle saken i generalforsamling. Jeg har derfor varslet styret om at jeg – hvis de mener dette er nødvendig – ikke aktivt vil motsette meg endringen, sa Dale.
– Styret i selskapet mener det er avgjørende for selskapets konkurransekraft at vi gjør endringer som bidrar til en felles profilering og samler det som i dag fremstår som ett NSB og ett Nettbuss, i et felles selskap, for å være posisjonert for å vinne fremtidige konkurranser, sa statsråden.
Generalforsamlingen holdes 22. mars.
Navneendringen ble latterliggjort både av politikere og mange vanlige folk da den ble kjent tirsdag.
– Alle ler av navnet Vy, sa Rødt-leder Bjørnar Moxnes i Stortinget.
Men Dale fremholdt at styret i selskapet har brukt mye tid på endringen og gjort grundige vurderinger med det utgangspunktet at omtrent 10.000 arbeidsplasser i selskapet er avhengig av konkurransekraft i fremtiden.
– Selskapet mener at markedet er i endring, og at det ikke er posisjonert med dagens organisering for å vinne nye markedsandeler. Selskapet har selv ment at de må gjøre den endringen, sa Dale i Stortinget.
– Jeg er opptatt av at flere skal velge å bruke kollektive løsninger. Jeg er opptatt av at NSB, som vi kjenner det i dag, skal overleve i mange tiår til fordi de er konkurransedyktige og vinner anbud i markedet, enten på buss eller bane, understreket samferdselsministeren.