Den etablerte pressen var tilstedet da Ap-nestleder Hadia Tajik bydde på halal-pølser i bursdagsfeiring. Foto: NTB scanpix

Når PR-folk stiller opp for en venn i krise er det et problem, når journalister fester med den seirende fløyen i APs interne borgerkrig, er det uproblematisk. Slik er logikken i de etablerte mediene. 

De etablerte mediene fortsetter kjøret mot Tor Mikkel Wara. Nå er det vennene hans, Ole Berget og Sigbjørn Aanes fra First House, der Wara selv har jobbet, som skal tas.

Berget og Aanes er tidligere statssekretær for henholdsvis Siv Jensen og Erna Solberg. Wara er tidligere partner i First House.

Selvsagt er det gode grunner til å spørre om koblinger mellom politikk og pr-bransjen. Men pipekoret mot at venner av Wara nå stiller opp for en venn, er likevel skingrende hysterisk.

Dagbladet på lederplass onsdag slår fast at koblingene mellom PR-bransjen og politikken undergraver tilliten politikerne er helt avhengige av.

Valgforsker: For tette bånd mellom PR og politikk kan gå på tilliten løs

Det kan være noe sant i dette. Men det er slående å tenke på hva som skjedde kun for noen uke siden, etter at mediene hadde satt i gang et ekstremt stormløp mot tidligere Arbeiderpartinestleder Trond Giske, som hadde svingt seg på dansegulvet med to unge jenter.

Etter at Giske hadde trukket seg som kandidat til arbeidsutvalget til Arbeiderpartiet, invirterte nemlig hans rival Hadia Tajik til pølsefest, der blant annet Marie Simonsen og Martine Aurdal møtte opp med brede glis. Anledningen var kjæresten Kristian Skards bursdag, som kjent er han tidligere journalist i Dagens Næringsliv, som sammen med Tore Bergsaker i samme avis satte i gang med avsløringene av #metoo-sakene som felte Giske som Ap-nestleder.

Og ja, tidligere kollega Kristian Skard og en rekke andre prominente pressefolk var  også på festen.

Slikt samrøre er imidlertid Dagbladet rungende tause om. Selv om det undergraver tilliten de store mediene så sårt behøver.