Norwegians MAX-fly har systemer som skal varsle om avvik som kan føre til at flyet steiler, men selskapet valgte å droppe en ekstra varsellampe i førerkabinen.
Flyselskapet Norwegian skriver i en epost til nyhetsbyrået Reuters. at Boeing 737 MAX 8-flyene ikke har en varsellampe i førerkabinen som varsler piloten om avvik i flyenes såkalte angrepsvinkel. Dette er vinkelen mellom vingens plan og luftstrømmen, og sensoren er ment å varsle piloten om nesen på flyet er for høy, noe som kan fører til at flyene steiler.
– Vi har valgt å ikke utstyre våre Boeing 737 Max med dette ekstrautstyret. Det er en beslutning som andre flyselskap også har tatt, siden det er ikke en sikkerhetsfunksjon og heller ikke et krav fra Luftfartstilsynet, til tross for at enkelte har kommet med falske påstander om dette, skriver Norwegian til nyhetsbyrået Reuters.
– Alle våre fly har systemer som på ulike måter varsler pilotene dersom uønskede situasjoner skulle oppstå, presiserer Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i en epost til NTB.
En sviktende angrepssensor antas å bidratt til både Lion Air 737 Max-ulykken i Indonesia i oktober i fjor, samt flystyrten i Etiopia 10. mars. I de to ulykkene mistet henholdsvis 189 og 157 mennesker livet.