Black Box Teater på Grünerløkka i Oslo. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Teaterregissør på Black Box, Pia Maria Roll, breiet seg i Debatten på NRK. Programleder Fredrik Solvang måtte bruke utestemme for å snakke over hennes stadige avbrytelser, slik at også andre fikk komme til orde. Roll snakket mye om at Black Box var et teater for fri kunst. En kunstner skal være en rebell, men Roll virket konformt og tungt lenket på venstresiden. Hun fikk sågar alle i panelet til rolig å forsikre henne om at staten også i fremtiden burde støtte Black Box teater.

Ved sin side hadde hun en jålebukk som presiserte at han ikke jobbet på Black Box. Ut over det snakket han mye, men sa lite. Bortenfor der igjen sto Oslos varaordfører, uvisst av hvilken grunn. På andre siden sto en overbærende FrP-politiker, Ove Vanebo, og Resetts Maria Zähler. Rolig, poengtert og avvæpnende hver gang noen forsøkte å fyre henne opp. Det må være lov å si at hun gjorde en meget god figur. Solvang gjør lurt i å invitere henne tilbake. Zähler sier at fravær av statsstøtte ikke er sensur. I så fall skulle Resett ikke hatt ytringsfrihet. Slik introduserer hun seg på NRK.

Rolls verdensbilde

Rolls perspektiv er at det er en grunn til at det er så få høyrepopulistiske teatergrupper. Black Box representerer en fri kunst som står for helt andre verdier enn det høyresiden står for. Med kultur som skal være knyttet til kapitalvekst vil man aldri få noen kritisk kunst, mener hun. Hun mener Back Box står for åpenhet, eksperimentering, undersøkelser og avsløringer av ideologi, noe hun pedagogisk poengterer burde være de samme tingene som NRK burde holde på med.

Roll sier at de aldri lager en forestilling der de har bestemt seg for hva den skal handle om på forhånd. Derimot har de noen spørsmål. Hvorfor er høyreekstremismen på fremfart? Hvorfor er rasisme blitt en så viktig del av vårt samfunn?

Black Box annonserer egen kriminalitet

Men, Pia Maria Roll: På nettsiden Ibsenawards gikk dere i Black Box ut og sa at dere kom til å begå kriminalitet av episke proporsjoner i november 2018; at dere hadde kontaktet den kriminelle underverdenen i Oslo, for råd. Underskrevet Pia Maria Roll og de sterkest involverte i prosjektet «Ways of seeing».

Er ikke den innfallsvinkelen det samme som å bestemme seg for hvilken synsvinkel man skal se med? Tror dere dialog kommer naturlig med motparten når man snikfilmer i tujahekken til mennesker dere ikke engang har hilst på?

Et virkelig samfunn

Narren nøt en viss frihet i middelalderen og renessansen. Hans skarpe tunge løsnet opp stemningen. At han kunne si mye av sannheten næret et samhold i folket som måtte leve uten demokratisk innflytelse. Latteren var deres kapital. Narren viste den egentlige verden frem, forkledt som kunstnerisk satire. Francois I, kongen av Frankrikes yndlingsnarr var Triboulet. Men narren hans gikk for langt; han spøkte om dronningen, hvilket kongen hadde forbudt. Straffen var døden. Siden Triboulet var kongens yndling fikk narren selv velge dødsmetoden. Den gode Triboulet, som er foreviget i Verdis Rigoletto, tenkte seg om og ba om alderdom. Kongen benådet ham.

Historiens scenekunstnere hadde visdom om en balansekunst Roll ikke må forholde seg til. Hun mener at makten i Norge er alle andre steder enn hos staten som betaler for hennes teater. Derfor klarer hun å stå på NRK og si at makten er hos de pengesterke rasistene og alle som indirekte følger dem. Som Resetts lesere. Hun er kompromissløs i sin egne bastante verden. Hadde ikke Solvang gått imellom frontene så hadde hun dosert til oksygenet var brukt opp i studio.  

Resetts rolle

Mye har skjedd siden Resett kom på banen. De setter agenda i samfunnet. Utfordrer fordi de gjentar og gjentar noen enkle sannheter som er fortiet. Resett er narren anno 2019, ikke Black Box teater. Konseptet er enkelt å se for dem som vil se det. Det er også fundert i Resett-plakaten. Så lenge noe ikke bryter med ytringsfriheten så vil det bli publisert i kommentarfeltet. Det er et absolutt.

Det er ikke alltid estetisk. Det dukker forkastelige kommentarer opp i kommentarfeltet. Men skal et knippe kommentarer felle en hel redaksjon? Er alle i Resetts redaksjon, samt deres eksterne skribenter og tusener av stemmer i kommentarfeltet rasister fordi noen få kommentarer har vært i et juridisk grenseland? Skal alle ta på seg skylden? Må redaktør Lurås gå? slik NRK spør ham om i deres versjon av den satiriske verden, kalt Satiriks. Bedre spørsmål: Sender Resettes moderatorer alle kommentarer til godkjenning av Lurås? Er den kommunikasjonen like tett som det VGs redaktør, Steiro, og hans «blodhund» av en journalist garantert hadde om vinklingen av sitatene fra kvinnen som hadde en kort ryggsvingom med Giske?

Black Box’ historie og fremtid

Black Box teater har en skandaløs historie. Julian Blau fikk nesten 300 000 kroner i 2010 for å drepe tre høns på scenen mens han pisket seg selv til blods og leste studentikos kvasifilosofi. Da hadde en kvinne allerede blitt analt voldtatt med en dildo på scenen. Oppmerksomhetssyke barn av tiden.

I 2018 sier Black Box at Europa brenner på grunn av rasisme. Det er anal voldtekt av verdens mest demokratiske, feministiske, åpne og antirasistiske kontinent. Men det holder ikke at vi er en reddende havn for alle som kommer hit. La oss ta Julian Blaus pisk i hendene. Kle av oss skjortene, disse skjortene Hitler og hans tyskere marsjerte med – vi er alle Hitler, vi er alle rasister, vi er alle skyldige for alle i alt. Ja det er kristendommens grunntanke. Dostojevskij skriver mye om det. Har skammen gått oss til hodet?

La oss piske oss selv til blods så andre kan trøste og hjelpe oss på hjemmebane. Det er da psykopaten våkner til liv, når andre synker ned i fanget hennes. Bakparten hennes sitter tung og god i en stol du har kjøpt, på et golv du har lagt over kjeller du har muret.

La oss beholde Black Box. Det vil gjøre vondt på sjelen i det historiske og kunstrike Europa, men de kommer til å drepe og drepe sin egen svakt funderte ideologi til det bare er gørr igjen på scenen. Men så lenge man får nesten 20 millioner av staten i årlig støtte, så er det mulig å stå på NRK å snakke som om du er læreren til debattleder Solvang og generelt bedre enn alle på den «onde» høyresiden.

Men forstår de at folk ser på dem?