Det svenske «Katarina Magasin» har en artikkel 21. mars 2019 med tittelen:
Slik islamiseres Sverige gjennom «matjihad» – halalmerket mat snikinnføres til konsumentene.
Halalmaten har kommet inn i svenske matbutikker uten at konsumentene er blitt gjort kjent med det. Halalmerkingen er gjort med svært små symboler på arabisk, som ikke kan leses av svensker.
Artikkelforfatteren, skribenten Ulrika Stigsson som avslører forholdet spør:
– Hvor er muligheten for å velge eller velge bort produkter når de snikinnføres på denne måten?
Det finnes både ideologiske og religiøse grunner til ikke å ville kjøpe halal da islam er en religion som innbefatter et system med politikk, lover (sharia) og tro på Allah som gud.
Matjihad som betyr islamisering gjennom mat, er en strategi som anvendes for å ta over maten slik at den blir islamsk for alle innbyggere i landet. Selv shampoo, vaskemidler og medisiner skal være halal.
Når et halalprodukt blir sertifisert skjer det vanligvis gjennom et selskap med godkjennelse til å utføre slike sertifiseringer. Dette må fornyes og betales avgifter for hvert år. Hensikten er å finansiere implementering av sharialover i samfunnet, og inntektene av sertifiseringen er en del av dette.
Flere selskaper
Artikkelforfatteren har søkt opp halalsertifisering i Sverige og finner flere selskaper som har fått sertifisert sine produkter.
Det er ikke kjent hvor mye denne industrien omsetter. Artikkelforfatteren sender derfor spørsmålet på mail til produsentene, – hva er deres kostnader i 2018 for halalsertifiseringen?
Alle svarer med utenomsnakk og ikke på spørsmålet. Hun spør også «Livsmedelsverket» om det virkelig er lov å selge halalprodukter merket arabisk med bitte små symboler. De svarer heller ikke på spørsmålet, kun med utenomsnakk.
Ulrika Stigsson etterlyser en tydelig lov om halalmerking. – All merking må være på svensk med stor tekst på forsiden av produktene. Ingen skal behøve å være med å kjøpe produkter uten å ha gjort et riktig valg, det gjelder så mange ting både religiøst og politisk.