Senterparti-ledelsen fikk som ventet fornyet tillit da de ble gjenvalgt på landsmøtet på Hamar lørdag. Fra venstre: leder Trygve Slagsvold Vedum, 1. nestleder Ola Borten Moe og 2. nestleder Anne B Beathe Tvinnereim. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Trygve Slagsvold Vedum, Ola Borten Moe og Anne Beathe Tvinnereim kunne ta imot landsmøtets unisone hyllest som ledertrio også de neste to årene.

Dagens Senterparti-ledelse ble gjenvalgt uten noen form for dramatikk under landsmøtet på Hamar lørdag ettermiddag. Trioen var innstilt av valgkomiteen uten motkandidater og ble som ventet klappet inn av en jublende forsamling da det formelle valget ble gjennomført.

– Alle innspill fra fylkene støttet dagens toppledelse. Trioen har solid støtte i partiet, sa valgkomiteens leder Tove Henøen.

Erling Laugsand fra Møre og Romsdal, Kjersti Bjørnstad fra Oppland og Arnhild Skretting fra Rogaland går inn som nye medlemmer i sentralstyret sammen med ledertrioen og Sigrid Brattabø Handegard fra Hordaland, Gro Anita Mykjåland fra Aust-Agder og Ivar B. Prestbakmo fra Troms.

Fakta om vedtak på Senterpartiets landsmøte

Noen av de politiske vedtakene på Senterpartiets landsmøte lørdag

Resolusjoner (utvalg)

* Sosial dumping, urettferdig konkurranse og dårlig sikkerhet i transportbransjen må stoppes: Senterpartiet mener at utenlandske vogntog og sjåfører uten nødvendig utstyr og kompetanse til å kjøre på norske vinterveier, innebærer en økende og uakseptabel sikkerhetsrisiko for andre trafikanter.

* Stortinget må styre arbeidslivet: Sp vil beskytte norsk arbeidsliv mot negative effekter ved arbeidsinnvandring fra EU/EØS-området ved blant annet å gi norske tariffavtaler og ILO-konvensjoner som er innført i Norge forrang foran EU-retten.

* Trafikkstasjoner over hele landet: Stans i nedleggelsen av lokale trafikkstasjoner og dagens trafikkstasjoner opprettholdes og at de oppdateres etter de nye forskriftene.

* Landet trenger en nasjonal rassikringsplan: Sp vil ha en helhetlig nasjonal rassikringsplan for de 28 farligste skredpunktene på riks- og fylkesveier innenfor en tidsramme på tolv år i neste Nasjonal transportplan.