– Vekten av ankeret og kjettingen var for høy til at de klarte å ta det inn, sier losoldermann Emil Heggelund i Møre og Trøndelag losoldermannskap til Bergens Tidende.
I 14-tiden lørdag 23. mars sendte cruiseskipet Viking Sky ut en mayday-melding om motorstans på Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal. Fartøyet hadde da to loser om bord. Det var svært høye bølger og vind opp mot liten storm i området. Været var så ille at to redningsskøyter som skulle bidra, måtte snu av hensyn til egen sikkerhet.
Få minutter etter motorstansen slapp kapteinen ut de to ankrene for å forhindre skipet i å drive på land. Ankrene holdt båten i ro ca. 100 meter fra de nærmeste grunnene utenfor Hustad, og etter hvert klarte mannskapet om bord å få start på den ene hovedmotoren.
Slepebåtene som kom til forsøkte flere ganger å feste slep i cruiseskipet for at det ikke skulle drive mot land igjen, dersom motorene igjen sluttet å virke, men klarte det ikke. Det var derfor kapteinen i samråd med losene bestemte seg for å ta opp ankrene ved 21.20-tiden lørdag kveld for å sette kursen lenger mot havs. Det var da de fikk problemer med det ene ankeret.
– Ankerkjettingen hadde lagt seg over bulben på båten. Motstanden var rett og slett så stor at vinsjen ikke klarte å dra det inn, sier Heggelund til avisen.
Dermed måtte den 270 meter lange ankerkjettingen kuttes. Ifølge Heggelund skal det være mulig å finne ankeret igjen, da det ble registrert hvor de kuttet kjettingen.
Natt til søndag fungerte tre av fire motorer på cruiseskipet igjen. To ankerhåndteringsfartøyer slepte skipet mot Molde. Viking Sky la til kai i Molde klokka 16.20 søndag ettermiddag.
Heggelund sier til Bergens Tidende at han mener de to losene om bord hadde tilstrekkelig kunnskap om området, og forsvarer også beslutningen om å seile.
– Losene gikk gjennom ruten med kapteinen før de la ut på Hustadvika, og slik jeg forstår det var det aldri vurdert ikke å gå. Dette er et 230 meter langt fartøy som er to år gammelt. Det er bygget som et havgående skip, og skal ikke ha noen problemer med å tåle slikt vær, sier Heggelund.