Regjeringen ønsker å finansiere et CO2-fond for næringstransporten over statsbudsjettet, mens næringslivsorganisasjonene har på sin side ønsket at fondet skal finansieres gjennom at næringen fritas for CO2-avgift mot at de forplikter seg til å kutte i utslippene.
Mandag ble det klart at NHO og de andre organisasjonene ikke ønsker å fortsette samtalene, og dermed ble arbeidet lagt på is.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen understreker at regjeringen fortsatt vil ha på plass fondet.
– Regjeringens mål er å halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Vi er godt i gang når det gjelder norsk privatbilisme, der norsk elbilpolitikk er ledende i verden. Nå må vi få ned utslippene fra næringstransporten. Da kan et CO2-fond være et viktig virkemiddel, sier han.
Opposisjonspartiet SV ber regjeringen og NHO om å komme seg tilbake til forhandlingsbordet så raskt som mulig.
– Skal vi klare å halvere utslippene fra veitrafikken trengs nye virkemidler. Derfor må regjeringen og næringslivet sette seg sammen igjen for å få på plass et CO2-find for næringslivets transport, sier SV Trøndelags Lars Haltbrekken til NTB og fortsetter:
– SV mener fondet må finansieres av den varslede økningen i CO2-avgiften. Gjennom NOx-fondet som de rødgrønne fikk på plass sammen næringslivet, har utslippene av NOx gått kraftig ned. Nå er det på høy tid med et tilsvarende virkemiddel i klimakampen.