Foto: Frank Einar Vatne / NTB scanpix

Igjen blir jeg forundret over at norske myndigheter klarer å gjøre en nesten-katastrofe som ville ha skjemt ut Norge i hundre år, til et enormt selvskryt over norske myndigheters innsats.

annonse

Som utenforstående har jeg merket meg følgende:

annonse
annonse
  1. Det blir påstått at de to norske losene anbefalte å reise over Hustadvika når det var meldt storm. Det er i så fall elendig sjømannskap med tanke på at dette var et cruiseskip med eldre passasjerer som uansett ville fått et helvete i stormen. Men losene får selvsagt varm støtte fra myndighetene.
  2. Det blir påstått at skipet er bygd for slikt vær. Det er 30 meter høyt og stikker 6 meter dypt, med enorme vindfang i hundrevis av balkonger. Med vind sideveis så vi at stabiliteten var som en middels badeball.
  3. På siden kunne vi telle tre livbåter. Det er ikke rare greiene når vi vet at i ulykker i dårlig vær så kan stort sett bare livbåtene på en side låres. Det kunne blitt trangt om plassen når 1300 personer skulle i livbåtene.
  4. Det blir påstått at man trengte dagslys og roligere vær for å få om bord slepevaier? Det tok i hvertfall ca 20 timer. Jeg trodde vi hadde slepeberedskap over hele kysten? Vi har kanskje det, men de trenger finvær og godt humør for å slepe større båter?
  5. Hvorfor ble det brukt kun ett helikopter av gangen?
  6. Hvorfor tillater Norge bruk av cruiseskip langs norskekysten med internasjonalt mannskap? Norsk turisme blir bare viktigere og viktigere, og folk har råd til å betale for kvalitet. At de to hurtigrutene la seg til kai sier egentlig alt.
  7. Som med Helge Ingstad ulykken så er det merkelig at et så stort skip ikke er passet på av maritim trafikktjeneste når det går så nærme land.
  8. Tåler ikke redningsskøytene våre storm? Begge som ble sendt ut tålte ikke været, og måtte gjøre vendereis. Hva hvis skipet hadde kantret?
  9. Hvorfor tok det så lang tid å få i gang maskineriet? Burde ikke norsk ekspertise bidratt umiddelbart?
  10. Som med Ingstad-ulykken så framstår det som ren flaks at elendig sjømannskap ikke forårsaket en katastrofe, og igjen så kommer det nok til å ta år før en konklusjon kommer, og lite blir gjort. Men igjen så er Norge verdensmestere i opprettelse av kriseteam! Hurra for oss!

 

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-medlemskap og gir ikke tilgang til medlemsinnhold. Resett-medlemskap finner du ved å trykke her.