Norges Skiforbund var i sin fulle rett da alpinisten Henrik Kristoffersen ble nektet å inngå en egen avtale med Red Bull, slår forbundets advokater fast.
Rettssaken mellom Henrik Kristoffersen og skiforbundet (NSF) ble tirsdag avsluttet med NSF-advokatenes prosedyre. Dom i saken vil foreligge enten rett før eller rett etter påske.
Advokatene Per Andreas Bjørgan og Anne-Lise Rolland la ned påstand om at NSF må frikjennes i søksmålet om at Kristoffersen må få inngå en avtale om å bære Red Bulls sponsormerke på hjelmen.
Kristoffersen mener at en slik avtale vil sikre tilgang til den østerrikske drikkegigantens støtteapparat, og dermed hjelpe ham til å bli best i verden.
Norges Skiforbunds styre avviste i november 2016 ønsket fra Kristoffersen om en slik avtale fordi plassen på hjelmen var solgt til Telenor. Denne avtalen gjelder kollektivt for alle landslagsutøverne, som må ha Telenors sponsormerke på hjelmen.
– Vi (skiforbundet) er usikre på den rettslige betydningen av viktigheten av å få tilgang til dette støtteapparatet, sa Bjørgan i sin prosedyre i Oslo tingrett.
Advokaten sa også at retten ikke har fått dokumentert hvilke tjenester Kristoffersen ville få tilgang til dersom han hadde fått bære Red Bull-logoen på hjelmen.
Hans kollega Anne-Lise Rolland fulgte senere opp og sådde tvil om hvor viktig en avtale om å få ha den røde oksen på hjelmen er for å hevde seg i verdenstoppen.
– Ingen av de mannlige utøverne Henrik Kristoffersen konkurrerer med som har en hjelmavtale med Red Bull har vunnet verdenscupen, sa Rolland.
Skiforbundet har anført at markedsavtalen med Telenor var helt avgjørende for å sikre en «bred» landslagsmodell og at sponsormidler også kommer breddeidretten til gode
– De aller fleste land har i hovedtrekk det samme systemet som skiforbundet med sentralt eierskap til mange av markedsrettighetene, sa Bjørgan, som argumenterte sterkt for at hensynet til å finansiere fellesskapet – inkludert eliteutøverne – må trumfe retten Kristoffersen vil ha for å inngå en individuell hjelmavtale med Red Bull.
Utøverne har imidlertid anledning til – etter aksept fra skiforbundet – å inngå individuelle avtaler som viser sponsorers logoer andre steder på landslagsdrakten. Kristoffersen har selv flere individuelle sponsoravtaler, deriblant en drikkeflaskeavtale med nettopp Red Bull.
Bjørgan mener at skiforbundet har full støtte i EØS-systemet for å nekte Kristoffersen å inngå en individuell avtale. Han viste til en rådgivende uttalelse fra EFTA-domstolen i 2018.
– Det sies uttrykkelig at en ordning med samtykke og forhåndskontroll for inngåelse av individuelle sponsoravtaler er lovlig, sa Bjørgan.
Advokaten mener domstolen derfor åpner for å innføre en begrensning for enkeltutøvere til å inngå de avtaler man vil uten at dette svekker utøvernes markedsverdi eller bryter med konkurransereglene.
– Denne begrensningen er legitim og forbundet bruker denne for å legge til rette for rekruttering og opplæring av unge idrettsutøvere, sa skiforbundets advokat, som også avviste erstatningskravet på inntil 15 millioner kroner som Henriksen har framsatt.
– Det er et betydelig erstatningskrav, men det er i svært liten grad dokumentert, sa Bjørgan, som mente at det ikke er lagt fram noen dokumentasjon på hva slags tjenester Kristoffersen skulle få med en hjelmavtale.
– Erstatningskravet kan ikke tas til følge, sa Bjørgan til slutt i sin prosedyre.