Hydro har gjort ytterligere fremskritt i arbeidet med å returnere til normal drift. Fire av fem forretningsområder driver nå produksjon med normal kapasitet.
Men graden av manuelt arbeid er større. I det mest berørte forretningsområdet, Extruded Solutions, økes produksjonen gradvis i alle enheter.
Det var natt til tirsdag 19. mars at konsernet oppdaget at selskapet var rammet av et omfattende dataangrep. Angrepet berørte først en virksomhet i USA, og spredte seg derfra til andre deler av organisasjonen i USA og Europa. Den foreløpige evalueringen viser at det økonomiske tapet er på mellom 300 og 350 millioner kroner.
– Vi har nå fått i gang produksjonen i Building Systems. Det er fortsatt uklart hvor lang tid det vil ta før vi er helt tilbake til det normale, men vi vil gradvis trappe opp leveranser til kundene i Building Systems i løpet av de kommende dagene, sier konserndirektør Egil Hogna for Extruded Solutions.
Onsdag morgen var produksjonen ved Building Systems’ anlegg i gjennomsnitt 20 prosent av full kapasitet, mens den samlede produksjonen i Extruded Solutions lå rundt 70 til 80 prosent.
Finansdirektør Eivind Kallevik opplyser at Hydros globale IT-organisasjon jobber kontinuerlig for å løse situasjonen sammen med det beste som finnes av eksterne ressurser.
– Det viktigste for oss nå er at vi starter opp igjen driften av IT-systemene på en trygg og sikker måte, og gradvis trapper opp mot normal produksjon. Vi gjør vårt ytterste for å begrense innvirkningen på Hydros kunder, leverandører og andre partnere, sier Kallevik.