VG er Norges klart største mediehus på nett med i overkant av 2 millioner daglige brukere. Halvparten av befolkningen bruker medieinnhold på mobil hver dag.
Det viser lesertallene som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la fram torsdag. Tallene, som er utarbeidet av Kantar, viser at mediehusene har en høy og stabil dekning med 78 prosent på landsbasis.
– Medievanene blir mer mobile, og smarttelefonen er nå blitt den viktigste delen av folks mediehverdag. Våre mediehus har utviklet tjenester som er så gode at halvparten av alle nordmenn over tolv år leser nyheter de får rett i lomma, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.
Avisenes digitalopplag økte med 14 prosent i 2018, mens det rene papiropplaget falt 6 prosent.
14 prosent av befolkningen leser eller ser innhold fra de målte mediene på nettbrett. Til sammen 63 prosent av befolkningen over tolv år bruker nå digitalt innhold på enten mobil, PC/Mac eller nettbrett daglig. 44 prosent leser minst en avis på hverdager. Lesing av papirutgaver går tilbake med 9,6 prosent fra 2017 til 2018, opplyser MBL.
Netto totalopplag for aviser tilknyttet Mediebedriftenes Landsforening og Landslaget for lokalaviser økte 2,2 prosent fra første til andre halvår i 2018 og er nå 2,27 millioner.