Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Vaktsjef i VG, Ken Andre Ottesen, var i desember ute med et nyttårsforsett.

annonse

I avsnittet under fremkommer det at det er Resett, HRS og Document han sikter til. Disse mediene må ikke sees på som noe alternativ til VG, NRK, TV2, Dagbladet, Aftenposten og diverse lokalaviser.

I februar i år så vi et eksempel på den rollen VG spiller i demokratiet vårt.

Den 21. februar trykker VG en sak om at det er blitt sendt en bekymringsmelding om Trond Giske til partisekretær Kjersti Stenseng. Meldingen er basert på en videosnutt tatt opp på Bar Vulkan. Ifølge VG viser den at Giske «henger over ryggen på en kvinne i 20-årene og holder hånden sin på kvinnens hofteparti, mens de danser».

Les også: Gard Steiro fra VG fikk prisen for «Årets redaktør»

Kvinnen blir sitert på følgende: «Vi danset og hadde det hyggelig, så ble det litt mye, så jeg og venninnen min dro derfra».

Onsdag 20. mars gir kvinnen, som heter, Sofie, et intervju med TV 2 der hun forteller om hvordan VG har gått frem i saken.

På ettermiddagen 21. februar gjør VG-journalist Lars Joakim Skarvøy Sofie kjent med artikkelen han ønsker å publisere. De to har dagen før hatt en samtale om hendelsen på Bar Vulkan.

Les også: Hans Geelmuyden lite imponert over VGs håndtering

Hun gir beskjed om at sitatet er feil. «Det ble litt mye» skal ikke være med. Hun gjentar at hun ikke opplevde møtet med Giske som ubehagelig. En SMS kvelden før om at hun likevel ikke ønsker å medvirke i saken blir ikke tatt hensyn til.

19.30-tiden samme kveld publiserer VG saken, med uforandret sitat.

VG siterer en person mot sin vilje, og siterer feil. De lar være å skrive at møtet med Giske ikke opplevdes ubehagelig. Mot bedre vitende publiserer altså VG en feilaktig fremstilling av en hendelse.

I en telefonsamtale sent på kvelden 21. februar forteller Sofie til VGs sjefredaktør Gard Steiro om sin opplevelse med Skarvøy, og at hun er blitt feilsitert.

Les også: VG-redaktør Gard Steiro innrømmer at Giske-saken var «mangelfull»

Den 27. februar beklager VG for at den opprinnelige artikkelen ikke gav et tilstrekkelig bilde av hendelsesforløpet i baren. Kvinnen opplevde møtet med Giske som uproblematisk. Det hevdes imidlertid at dette var noe som fremkom i den videre dekningen. Sitatet blir stående.

Først 21. mars, etter TV 2-intervjuet, blir sitatet tatt vekk. Samme kveld går Steiro ut med en beklagelse til alle som er rammet av denne saken, inkludert Trond Giske.

Jorodd Asphjell, leder i valgkomiteen i Trøndelag AP, sier at VG sin dekning av saken påvirket beslutningen om å vrake Giske sitt kandidatur som nestleder i fylkeslaget.

Det er bare å ønske Ottesen og resten av VG lykke til i sin videre kamp mot alle dem som «forsøker å undergrave den tradisjonelle pressen og demokratiet».

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.