Siri Kalvig står bak en positiv klimanyhet.
Stavangers ishockeystolthet – Oilers – skifter navn til Renewables, etter at investeringsselskapet Nysnø overtar som hovedsponsor for toppserielaget.
Nysnø er et nyetablert statlig aksjeselskap ledet fra Stavanger. Regjerningen tildeler selskapet 400 millioner kroner for 2019, kapital som skal investeres i fornybar, klimavennlig, energi. På sikt skal selskapet få tilført 20 milliarder fra staten.
Administrerende direktør for Nysnø, Siri Kalvig, er kjent som fornyer av værmeldinger gjennom suksess i TV2 og etablering av værmeldingstjenesten StormGeo. Om bakgrunnen for at Nysnø går inn som hovedsponsor, uttaler Kalvig at navneendringen fra fossile Oilers til bærekraftige Renewables signaliserer at det grønne skiftet også har fått gjennomslag i den ellers lite omstillingsvillige «oljehovedstaden».
Iskrigere i psykologisk klimakamp
Per Espen Stoknes er klimaekspert, med utdannelse i både psykologi og økonomi, og har spisskompetanse i klimapsykologi. Stoknes mener at navneskiftet fra Oilers til Renewables representerer en milepæl i norsk idrettssponsing. Klimapsykologen sier det er gledelig at idretts-sponsing gjøres etisk, ved å promotere klimakloke investeringer, og ikke bare som reklame for miljøskadelig forbruk.
Stoknes poengterer videre at ishockey er en kontaktsport, og at det er nødvendig å være hardtslående i møte med klimafornektere. Blant Stavangerlagets tilhengere finnes mange ingeniører og geologer, yrkesgrupper som er overrepresentert blant klimafornektere.
Stoknes forklarer at klimafornektere, som selv om de kaller seg «skeptikere» eller «realister», lider av Climate Cognitive Deception (CCD) eller klima denialistisk fiksering. I klinisk terapeutisk praksis kan det være hensiktsmessig å møte vrangforestillinger med en konfronterende strategi. Klimafornektere bruker ofte hersketeknikker basert på statistikk og gammelmodig fysikk, kjemi og biologi.
Stoknes mener klimafornektere er farlig å debattere mot, du kan selv bli usikker. Psykologer kaller fenomenet for psykisk smitte. Ishockey, med kontante kroppstaklinger, er en god metafor på hvordan man bør konfrontere en klimafornekter. «Navneskiftet fra Oilers til Renewables, skal nok få sidrumpa klimafornektere ut på glattisen», smiler Stoknes.
Den revolusjonære hockeykøllegrafen
Tilbake i Stavanger: Siri Kalvig peker på et vitenskapelig faktum. Den såkalte hockeykøllegrafen var en epokegjørende oppdagelse. Hockeykøllegrafen viser hvordan jordkloden de siste 100 år har hatt en dramatisk stigning i temperatur, som resultat av menneskeskapt utslipp av karbondioksyd CO2. Hockeykøllegrafen har form som en ishockeykølle, og viser flere tusen år med liten endring i temperatur, med en påfølgende bratt stigning i industriell tid.
Den framstående klimaforskeren Michael Mann forbedret den opprinnelige hockeykøllegrafen ved hjelp av kompleks databehandling fra en lite strukturert kurve, til en mere stringent kurve som var lojal mot hockeykølleformen. Hockeykøllegrafen ble sentral i FNs Klimapanel’s rapport av 2001 for å overbevise verdens politikere om det vitenskapelige grunnlaget for Klimapanelets advarsler. Kalvig kan ikke få lovprist hockeykøllegrafen nok:
– På samme måte som Newtons lover for mekanikk inngikk i fundamentet for den industrielle revolusjon, er hockeykøllegrafen fundamentet for den grønne, klimavennlige, revolusjon.
Snøfnugg og milliarder
Nysnø har valgt å ikke offentliggjøre økonomiske detaljer for sponsoravtalen med ishockeylaget. På spørsmål om dette er en forretningsmessig god avtale, svarer Kalvig at «Nysnøs investeringer skal oppfylle tøffe krav langs tre akser: avkastning, klima og etikk.»
Kalvig viser til at grønne investeringer har gitt fremragende resultater for proaktive investorer. Navneendringen til Renewables gjøres gjeldende allerede fra oppstart av høstsesongen. Ishockeylaget skifter til nye, naturligvis grønne, drakter. På alle lagets hjemmekamper i år 2019 etter navneskiftet, vil det bli trukket ut Renewables-effekter på billettene.
Kalvig lover å stille på første hjemmekamp, og gir også sikker værmelding for kampen: Kuldegrader på isen, men ellers høy temperatur. Kalvig sier videre at i tillegg til mange milliarder kroner, får investeringsselskapet Nysnø oppdatert sin logo. Det grafiske uttrykket er foreløpig hemmelig, men Kalvig avslutter med å røpe litt forhåndsinformasjon. «Logoen reflekterer Nysnøs substans, og vil derfor utelukkende bestå av snøfnugg», smiler den folkekjære, tidligere «værdamen».