Redningsarbeidere rydder vekk vrakrestene etter at et Ethiopian Airlines-fly av typen Boeing 737 MAX 8 styrtet på vei fra Addis Abeba til Nairobi i mars. Foto: AP / NTB scanpix
annonse
annonse

Det må gjøres mer arbeid med den foreslåtte løsningen på problemene med Boeings 737 MAX-fly før de kan godkjennes, sier amerikanske luftfartsmyndigheter.

Luftfartstilsynet FAA sier i en uttalelse at Boeing trenger mer tid til å gjøre de nødvendige endringene som skal til for at MAX-flyene ikke havner nok i en ulykke.

Det var ventet at Boeing kom til å bli ferdig med endringene forrige uke, men talsperson Greg Martin i FAA sier selskapet trenger mer tid til å finne nok detaljerer om årsaken til flystyrtene i Etiopia og Indonesia og deretter fikse problemene.

annonse

– FAA vil ikke godkjenne programvaren før vi er fornøyd med den, sier tilsynet i en uttalelse.

Talsperson Charles Bickers i Boeing sier i en uttalelse at sikkerhet er deres førsteprioritet, og at selskapet vil bruke tid på å teste endringene de gjør. Det er uklart når Boeing-flyene kan tas i bruk igjen.

En rekke land og flyselskaper satte Boeing 737 MAX-flyene, både 8 og 9, på bakken som følge av flystyrten i Etiopia i mars, som krevde 157 menneskeliv. Flyulykken er den andre med et MAX 8 på få måneder. I oktober i fjor omkom alle om bord da et Lion Air-fly styrtet i havet utenfor Indonesia. Flyulykkene krevde til sammen 346 menneskeliv.

Den foreløpige rapporten etter flystyrten i Etiopia vil bli lagt fram i løpet av uken, opplyste det etiopiske samferdselsdepartementet mandag.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon