Pilotene på flyet som styrtet i Etiopia, fulgte nødprosedyren som var gitt men klarte likevel ikke å redde flyet fra å styrte, skriver Wall Street Journal.
157 mennesker omkom da Boeing 737 MAX 8-maskinen fra Ethiopian Airlines styrtet 10. mars.
En foreløpig rapport om ulykkesårsaken kan ifølge det etiopiske transportdepartementet komme allerede denne uken.
I kjølvannet av flyulykken i Indonesia i oktober i fjor, der et fly av samme modell styrtet, ga Boeing nye instrukser til piloter som flyr denne modellen, om hvordan de kan slå av det automatiske anti-steile-systemet kalt MCAS.
Kilder som har lest deler av den foreløpige ulykkesrapporten, sier til Wall Street Journalat pilotene på Ethiopian Airlines-flyet hadde fulgt nødprosedyren og skrudd av MCAS-systemet da flyets nese begynte å peke nedover.
Men pilotene klarte ikke å få flyet til å vende nesen opp igjen og valgte derfor å skru systemet på igjen mens de forsøkte å gjenvinne kontroll over maskinen.
Disse opplysningene er basert på data som er hentet ut fra flyets ferdskriver og taleregistrator, sier kildene til avisen.
Anti-steile-systemet MCAS har blitt pekt på av etterforskere som en mulig medvirkende årsak til de to 737 Max-ulykkene i Indonesia og Etiopia. Systemet er ment å tvinge flyets nese nedover dersom det steiler for mye.
Men etterforskere mener at en feil kan føre til at systemet slår inn og tvinger flyet ned selv om det i utgangspunktet ikke steiler.
Samtlige fly av denne modellen er inntil videre satt på bakken verden over. Boeing opplyser at de jobber med å oppdatere MCAS-systemet.