Rester av flyet etter styrten i Etiopia i mars. Foto: AP Photo/Mulugeta Ayene/NTB scanpix.
annonse

Pilotene på flyet som styrtet i Etiopia, fulgte nødprosedyren som var gitt men klarte likevel ikke å redde flyet fra å styrte, skriver Wall Street Journal.

annonse

157 mennesker omkom da Boeing 737 MAX 8-maskinen fra Ethiopian Airlines styrtet 10. mars.

annonse
Reklame fra Resett butikken

En foreløpig rapport om ulykkesårsaken kan ifølge det etiopiske transportdepartementet komme allerede denne uken.

I kjølvannet av flyulykken i Indonesia i oktober i fjor, der et fly av samme modell styrtet, ga Boeing nye instrukser til piloter som flyr denne modellen, om hvordan de kan slå av det automatiske anti-steile-systemet kalt MCAS.

Skrudde på systemet igjen

Kilder som har lest deler av den foreløpige ulykkesrapporten, sier til Wall Street Journalat pilotene på Ethiopian Airlines-flyet hadde fulgt nødprosedyren og skrudd av MCAS-systemet da flyets nese begynte å peke nedover.

annonse
annonse

Men pilotene klarte ikke å få flyet til å vende nesen opp igjen og valgte derfor å skru systemet på igjen mens de forsøkte å gjenvinne kontroll over maskinen.

Disse opplysningene er basert på data som er hentet ut fra flyets ferdskriver og taleregistrator, sier kildene til avisen.

Oppdaterer systemet

Anti-steile-systemet MCAS har blitt pekt på av etterforskere som en mulig medvirkende årsak til de to 737 Max-ulykkene i Indonesia og Etiopia. Systemet er ment å tvinge flyets nese nedover dersom det steiler for mye.

annonse
Reklame

Men etterforskere mener at en feil kan føre til at systemet slår inn og tvinger flyet ned selv om det i utgangspunktet ikke steiler.

Samtlige fly av denne modellen er inntil videre satt på bakken verden over. Boeing opplyser at de jobber med å oppdatere MCAS-systemet.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett medlemskap og gir ikke tilgang til medlemsinnhold. Resett medlemskap finner du ved å trykke her.


Ved å bruke kommentarfeltet erkjenner du at du har lest og forstått våre regler for kommentarfeltet. Disse finner du her.