Illustrasjonsbilde. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
annonse
annonse

En ulykke på Alta lufthavn der en kabinsjef falt 2,6 meter mellom flykropp og passasjertrapp, skyldes utydelige prosedyrer viser Havarikommisjonens rapport.

22. juni 2018 var et Norwegian-fly klar for avgang fra Alta lufthavn til Oslo lufthavn Gardermoen.

Flyet var parkert med en mobil flytrapp, og kabinsjefen var i ferd med å lukke fremste flydør. Hun hadde en fot på trappa og en fot i flyet da passasjertrappen forsvant under henne. Dette resulterte i et fall 2,6 meter ned på bakken. Kabinsjefen ble skadd i ulykken, med blant annet brudd i venstre fot. Bare tilfeldigheter gjorde at det ikke ble større personskader.

annonse

Ulykken skjedde fordi handlingsselskapet Widerøe Ground Handling (WGH) på lufthavnen avvek fra prosedyrer for tilbakekjøring av passasjertrapp, og fordi prosedyrene i flyselskapet Norwegian Air Norway (NAN) for stenging av kabindør ikke var tydelige nok, heter det i en fersk rapport fra Havarikommisjonen, som også opplyser at tidspress ikke var en faktor i ulykken.

I rapporten kommer det også fram at handlingsselskapet og flyselskapet har gjort endringer i avgangsprosedyrene for å forhindre tilsvarende uønskede hendelser.

Norwegian har som følge av denne hendelsen endret prosedyrene for kabinbesetningen ved å blant annet innførte et krav om at kabinpersonell må ha begge bein plassert i kabinen når kabindøra lukkes.

Havarikommisjonen fremmer ingen sikkerhetsråd i forbindelse med undersøkelsen.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon