En pasient døde på sykehjemmet som følge av at en sprøyte ble satt feil, heter det i den foreløpige rapporten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
annonse

En 72 år gammel mann døde på Elverum sykehus i november etter at en sykepleierstudent ga ham beroligende medisin intravenøst i stedet for oralt.

annonse

Ifølge den foreløpige rapporten fra Statens helsetilsyn, var det ansvarlig sykepleier som fylte opp sprøyta og ga den til studenten, som satt den uten tilsyn, skriver VG.

annonse

Sykepleieren mener hun hadde gitt beskjed om at legemiddelet skulle gis i munnen, fordi hun hadde sagt at det var «mikstur», mens studenten sier hun ikke forsto dette og derfor satte den intravenøst.

Etter et komplisert sykdomsforløp var 72-åringen på bedringens vei og skulle dagen etter hendelsen flyttes til rehabiliteringspost. Men som et resultat av at han fikk sprøyta feil, døde han av hjertestans, ifølge rapporten.

– Svikten er særlig alvorlig fordi den skjer i en avdeling med særlig stor undervisningsaktivitet for sykepleierstudenter, skriver Helsetilsynet i rapporten.

annonse
annonse

Fagdirektør Ellen Henriette Pettersen ved Sykehuset Innlandet beklager hendelsen og sier de ser svært alvorlig på det som har skjedd.

– Hendelsen er gjennomgått, og det er iverksatt flere tiltak og planlagt endringer i våre rutiner både lokalt og ellers i sykehuset, for å hindre at noe tilsvarende skal skje igjen, sier hun.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett medlemskap og gir ikke tilgang til medlemsinnhold. Resett medlemskap finner du ved å trykke her.


Ved å bruke kommentarfeltet erkjenner du at du har lest og forstått våre regler for kommentarfeltet. Disse finner du her.