Illustrasjonsbilde. Foto: NTB Scanpix
annonse

Det jobber omtrent 20 000 personer i NAV. Disse skal administrere en tredel av statsbudsjettet, utføre byråkratiske oppgaver og hjelpe folk å skaffe arbeid.

annonse

Saksbehandlere i de større byene har som regel hundretalls personer å følge opp. Selv de som har i oppgave å hjelpe personer med nedsatt arbeidsevne, har langt over hundre personer. Slike tall gjør det umulig å utføre arbeidet på en god måte.

annonse

Staten og kommunene ønsker å redusere antallet arbeidere i NAV ytterligere og spare mer penger. De sentraliserer kontorene og reduserer antallet timer kontorene er åpne for personer med spørsmål. Dette forverrer tjenesteytelsen ytterligere, særlig for de i utkantene. Totalt sett er det over 700 000 offentlig tilsette i Norge, ikke en gang 3 prosent jobber i NAV. Likevel har de ikke råd til å en gang opprettholde et rimelig antall arbeidere.

Les også: Jeg har gitt opp, NAV har vunnet

For lite tid 

annonse
annonse

Mange skriver negative artikler om NAV, men det er naturlig at tjenesteytingen blir dårlig, når det ikke kan bli brukt nok tid på hver sak. Da skjer det feil. En sak forleden dag handlet om at NAV fjernet tilbudet om komfyrvakt, noe de senere snudde på. Lederne prøver rett og slett å finne steder å kutte når de får reduserte budsjett.

Stortinget endret for litt over ett år siden reglene om arbeidsavklaringspenger. Folk kan nå få denne ytelsen tre år og ikke fire. Det har samtidig blitt mye vanskeligere å få utvidet tiden på ytelsen. Noe en gjerne kunne få i mange flere år fordi en ikke hadde hatt mulighet til å være i arbeidsrettede tiltak på grunn av helsesituasjonen.

Resultatet av regelendringen har blitt en økning av personer som søker og mottar uføretrygd. Rett og slett fordi saksbehandlere er nødt å finne en måte å sikre syke personer inntekt.

annonse
Reklame

Les også: Nav erkjenner at saksbehandlingstiden er altfor lang

Arbeidsformidling

I mitt arbeid har jeg alltid tenkt at arbeidsformidlingen, at vi hjelper arbeidsledige i jobb, har vært en samfunnsøkonomisk gunstig tjeneste. Staten tjener mer på arbeidet vi gjør, enn de betaler oss. Særlig i tider der det er mangel på arbeidskraft, slik som i dag.

Likevel får ikke NAV midlene som er nødvendig for å utføre arbeidet på en god måte. I Sverige har de til og med vedtatt å stenge hele arbeidsformidlingen og heller satse på profittmaksimerende bemanningsselskap. Som etter min erfaring har noe redusert moral.

Les også: NAV får kritikk: – Mange drives fra gård og grunn

Bedre før

Min bestefar har fortalt meg mye om arbeidsformidlingen for 50 år siden. Da han nesten ikke var arbeidsledig før han ble tilbydd jobb. Det var før EØS og fri flyt av arbeidere, som gjorde det nødvendig å rekruttere innenriks. Ikke som i dag, da selskapene tar kontakt med bemanningsselskap for å tilsette polakker.

Oppsummert, det er naturlig at NAV ikke greier å tilby gode nok tjenester når staten og kommunene ikke legger til rett for det.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett medlemskap og gir ikke tilgang til medlemsinnhold. Resett medlemskap finner du ved å trykke her.


Ved å bruke kommentarfeltet erkjenner du at du har lest og forstått våre regler for kommentarfeltet. Disse finner du her.