En rapport fra tyske ifo-Institut i München parkerer nå forestillingen om at elbiler er nullutslippsbiler.
Nylig omtalte Europakommisjonen elbiler som nullutslippsbiler i en rapport. En annen rapport fra München i Tyskland parkerer imidlertid denne konstateringen. Ifølge en fersk rapport er det slett ikke slik at elbiler ikke utløser CO2-utslipp.
Det er forskerne Buchal, Christoph, Hans-Dieter Karl og Hans-Werner Sinn som har publisert rapporten, som omtales i en pressemelding på instituttets hjemmeside. Forskerne sier at elbiler knapt vil redusere CO2-utslippene i Tyskland, og at innføringen av elektriske kjøretøy ikke nødvendigvis vil vøre til mindre utslipp fra trafikken. Dette har å gjøre med produksjon av bilene og batteriene, samt energiformene som brukes for å lade dem opp.
Les også: Mer enn halvparten av nyregistrerte biler i mars er elbiler
Studien rapporten er basert på viser at forbrenningsmotorer basert på naturgass gir mindre utslipp. På sikt mener forskerne at en hydrogen-metan-teknologi vil være det beste, hvis man ønsker å redusere CO2-utslippene.
Kull
Kina er et eksempel på et land med mange elbiler i sin bilpark, men de har samlet et større CO2-utslipp enn en tilsvarende flåte med bensinbiler. Det er fordi veldig mye av strømmen i Kina kommer fra kullkraftverk. Elbilene hjelper imidlertid på luftforurensningen i byene, som er kjent for å være ganske alvorlig til tider, ikke minst i hovedstaden Beijing.
Kinesiske studier viser at elbiler ikke vil kunne være miljøvennlige før det har gått et år fra kjøpsdatoen.