Tesla. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
annonse
annonse

En rapport fra tyske ifo-Institut i München parkerer nå forestillingen om at elbiler er nullutslippsbiler. 

Nylig omtalte Europakommisjonen elbiler som nullutslippsbiler i en rapport. En annen rapport fra München i Tyskland parkerer imidlertid denne konstateringen. Ifølge en fersk rapport er det slett ikke slik at elbiler ikke utløser CO2-utslipp.

Det er forskerne Buchal, Christoph, Hans-Dieter Karl og Hans-Werner Sinn som har publisert rapporten, som omtales i en pressemelding på instituttets hjemmeside. Forskerne sier at elbiler knapt vil redusere CO2-utslippene i Tyskland, og at innføringen av elektriske kjøretøy ikke nødvendigvis vil vøre til mindre utslipp fra trafikken. Dette har å gjøre med produksjon av bilene og batteriene, samt energiformene som brukes for å lade dem opp.

annonse

Les også: Mer enn halvparten av nyregistrerte biler i mars er elbiler

Studien rapporten er basert på viser at forbrenningsmotorer basert på naturgass gir mindre utslipp. På sikt mener forskerne at en hydrogen-metan-teknologi vil være det beste, hvis man ønsker å redusere CO2-utslippene.

Kull

annonse

Kina er et eksempel på et land med mange elbiler i sin bilpark, men de har samlet et større CO2-utslipp enn en tilsvarende flåte med bensinbiler. Det er fordi veldig mye av strømmen i Kina kommer fra kullkraftverk. Elbilene hjelper imidlertid på luftforurensningen i byene, som er kjent for å være ganske alvorlig til tider, ikke minst i hovedstaden Beijing. 

Kinesiske studier viser at elbiler ikke vil kunne være miljøvennlige før det har gått et år fra kjøpsdatoen. 

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon