Et av Norwegian Boeing 737 MAX-fly på Oslo lufthavn tidligere i år. Flytypene er satt på bakken etter to ulykker. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Norwegian er enige med Boeing om å utsette leveringen av 14 fly av typen 737 MAX. Norwegian sparer i tillegg flere milliarder dollar på å utsette Airbus-kjøp.

Det opplyste selskapet i to børsmeldinger onsdag kveld.

Avtalene er inngått mellom Norwegians datterselskap Arctic Aviation Assets DAC og de to flyprodusentene. Selskapet er basert i Irland og forvalter Norwegians flypark.

De 14 Boeing-flyene skulle opprinnelig leveres i 2020 og 2021. Avtalen med Airbus innebærer endringer i leveranser av flytypene A320neo og A321LR, men antallet fly er ikke oppgitt.

Reduserer utgiftene

Norwegian opplyser at selskapet får redusert kapitalutgiftene som følge av Airbus-avtalen. Det dreier seg om 670 millioner dollar (rundt 6 milliarder kroner) i 2019 og 2020, samt 2,4 milliarder dollar (drøyt 20 milliarder kroner) i løpet av de neste fem årene.

For 2019 og 2020 ventes restruktureringen og utsettelsene med Boeing og Airbus å redusere kapitalutgiftene med 2,1 milliarder dollar, eller over 18 milliarder kroner.

– Restruktureringen er i tråd med selskapets strategi om å omdanne det som er bygget opp over de siste årene, til kapital, og det endrede fokuset fra vekst til lønnsomhet, skriver Norwegian i børsmeldingen.

MAX-flyene på bakken

Tidligere i april ble det kjent at Norwegian utsetter Airbus-bestillinger for nesten 5 milliarder kroner som en del av jobben med å kutte kostnader, og en tilsvarende avtale med Boeing ble inngått i februar.

Norwegian er blant dem som har måttet sette sine alle Boeing 737 MAX-fly på bakken etter at flytypen har vært involvert i to ulykker på under et halvt år, først da et Lion Air-fly styrtet i Indonesia og så da et Ethiopian Airlines-fly styrtet i Etiopia.

Norwegian legger fram tall for første kvartal i 2019 torsdag morgen. Den kraftige veksten i Norwegian de siste årene har gått ut over den finansielle situasjonen, og selskapet gjennomførte tidligere i år en emisjon. I forkant av dette hadde flere analytikere ventet at flyselskapet innen kort tid ville slite med å overholde betingelsene for flere av sine lån.