Norske SAS-piloter går ut i streik etter at meklingen med NHO Luftfart har brutt sammen. Opptil 80.000 reisende blir rammet allerede fredag.
Rundt fem timer på overtid kom meldingen om bruddet mellom partene. Mellom 60.000 og 80.000 passasjerer vil bli direkte berørt, anslår SAS-kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen da meklingsbruddet var et faktum rett før klokka 6 fredag morgen.
Fredag alene blir opptil 673 planlagte flyginger innstilt som følge av pilotstreiken, ifølge flyselskapet. Streiken vil også berøre flytrafikken i helga, men det var fredag morgen for tidlig å si noe om omfanget.
Flyselskapet har ikke klart å bli enige med pilotene verken i Norge, Sverige eller Danmark. Totalt er 1.500 piloter nå ute i streik. Av disse er rundt 500 fra de norske fagforeningene.
– Det er ikke sikkert vi klarer å hjelpe alle våre passasjerer. Noen blir nødt til å utsette reisen sin, sier Johansen til NTB.
Rundt 350 flyginger fredag blir operert av SAS’ partnere og blir derfor ikke berørt av streiken. Også passasjerer som skulle vært med fly som blir stående på bakken, kan bli fraktet dit de skal av partnerne. Kommunikasjonssjefen ber passasjerene følge med på SAS’ nettsider for å se om deres flyging er rammet.
– Nå jobber vi under høytrykk med å håndtere de passasjerene som er rammet. Vi har partnere som vi vil bruke fullt ut for å få passasjerer av gårde, men det er viktig å si at det ikke er sikkert at vi klarer å hjelpe alle – kanskje langt derifra, sier Johansen.
Allerede fredag kveld kansellerte SAS 205 flyginger, hvilket vil lette trykket noe. Mange har dessuten benyttet seg av mulighet til å booke om før meklingsbruddet.
– Streiken skaper på kort sikt store problemer for de reisende, og den gir store ringvirkninger i samfunnet. Men kravene fra pilotene har vært umulige for SAS å innfri, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.
Avinor, som drifter 44 flyplasser i Norge ber passasjerer som skulle ha reist med SAS, om å forholde seg til informasjon fra selskapet. Andre reisende og den øvrige flyplassdriften blir ikke påvirket av konflikten, understreker Avinor.
– Vi har beredskap for å ivareta reisende som eventuelt blir stående i kø og slikt gjennom helgen, sier kommunikasjonssjef Gurli Ulverud i Avinor til NTB.
NHO Luftfart og pilotene, som er samlet under paraplyen SAS Pilot Group, meklet flere timer på overtid hos Riksmekleren i Oslo.
Kravet fra pilotene er en lønnsøkning på 13 prosent. NHO Luftfart sier pilotene via meklingen ble tilbudt lønnsøkninger i tråd med hva man ellers er blitt enige om i norsk arbeidsliv, men at pilotene krever økninger på et høyere nivå.
Dessuten ønsket pilotene større forutsigbarhet med hensyn til arbeidstid.
– Jeg vil ikke gå i detalj om innholdet i forhandlingene eller bekrefte noen tall, men jeg kan bekrefte at det var svært høye forventninger til lønnsøkninger som ligger et godt stykke over det de andre gruppene i selskapet og i samfunnet for øvrig har fått. Det var også andre elementer i forhandlingene som gjorde det umulig å bli enige, sier Knut Morten Johansen.
Leder Christian Laulund i Norske SAS Flygeres forening (NSF) sier han er lei seg for at meklingen ikke førte fram, og for at passasjerene blir rammet. At NHO Luftfart mener lønnskravene til pilotene truer konkurransemulighetene for SAS, sier han «ikke henger sammen med virkeligheten».
– Vi kom inn i disse meklingene med et krav om å få tilnærmet lik avtale som våre konkurrenter i Norwegian, Ryanair eller EasyJet. Dette handler om hvordan en pilot kan planlegge sitt liv og sikre forutsigbarhet, slik at man kan ha et privatliv som fungerer sammen med jobben, sier Laulund til NTB.
Han håper meklingen kan gjenopptas så snart som mulig, slik at trafikken kan fortsette som normalt.
– Jeg vil ikke spekulere i konfliktens varighet. Det er en god og respektfull tone oss imellom, sier Johansen.
SAS-streiken er i full gang. Lørdag formiddag tar selskapet beslutningen om kansellering av avganger søndag – med mindre streiken avblåses før den tid.
Reisende i hele Norden er rammet av pilotstreiken som har satt SAS-fly på bakken fredag og lørdag.
De som har fått flyreisene sine kansellert, er blitt kontaktet. De trenger ikke å dra til flyplassen for å booke om. Hvordan det går søndag, er fortsatt uavklart.
– Beslutningen om vi også må kansellere avganger søndag, blir tatt lørdag formiddag, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
I stedet for permittering er kabinpersonale og bakkepersonale satt inn for å veilede og hjelpe de mange ventende på flyplassene. Men fortsetter streiken også etter helgen, vil det få konsekvenser for andre ansatte i SAS. Det gjelder også dem som har lederjobber i selskapet.
Det er anslått at til sammen 170.000 passasjerer i Norden rammes om streiken varer gjennom hele helgen. Danske Sydbank har regnet ut at kostnaden for streiken for SAS ligger på mellom 54 og 73 millioner norske kroner per dag.
Til sammen 1.400 piloter er i streik i de tre skandinaviske landene, og 545 av dem er ansatt i Norge.
– Jeg har full forståelse for at dette ikke styrker tilliten til SAS. Jeg må bare ærlig og oppriktig beklage overfor kundene som har blitt rammet av innstilte fly. Jeg er veldig lei meg for det, og vi gjør selvfølgelig alt vi kan for å hjelpe kundene, sier SAS-sjef Rickard Gustafson til NTB
Etter bruddet natt til fredag har det så langt ikke vært kontakt mellom partene. Fagforeningene sier de er klare til å møte SAS-ledelsen om de ønsker det.
– Hvis ledelsen tar kontakt og vil møtes, er vi selvfølgelig klare, sier leder Jan Levi Skogvang i Scandinavian Norge Flygerforening i Parat.
De streikende pilotene går også ut og beklager konsekvensene dette får for passasjerene.
– Vi er lei oss for at vi rammer tredjepart, vi har forsøkt å snu alle steiner før det endte med streik. Som gruppe blir det veldig synlig når vi er i konflikt. Vi holdt på i flere uker med forhandlinger, men uten at vi ble enige, sier Skogvang.
Pilotene melder at de er streikevillige. Det har vært konflikter over flere år med den nåværende SAS-ledelsen. Årets streik er den fjerde siden 2015.
– Dette er arbeidsgivers ansvar like mye som det er vårt, sier Skogvang.
Streikerammede SAS-passasjerer kan ha krav på erstatning
Passasjerer som blir mer enn tre timer forsinket ved ombooking som følge av pilotstreiken i SAS, kan ha krav på nesten 6.000 kroner i erstatning.
Opptil 80.000 passasjerer vil bli rammet av streiken i flyselskapet, og 673 avganger blir innstilt bare på fredag, opplyser SAS. I Skandinavia samlet kan streiken komme til å ramme så mange som 250.000 passasjerer, ifølge tall fra Airhelp.
Selskapet tilbyr passasjerer hjelp til på søke kompensasjon ved flyforsinkelser og tar seg betalt hvis det blir utbetalt kompensasjon.
– Hvis en passasjer blir rammet, anbefaler vi å be om ombooking. Dersom ombooking resulterer i at man blir forsinket i mer enn tre timer til sluttdestinasjon, vil man kunne søke om erstatning fra selskapet, sier landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson.
En streik gjennomført av selskapets egne piloter, går ikke under betegnelsen «ekstraordinære hendelser» og blir derfor flyselskapets eget ansvar i henhold til EUs passasjerrettighetslover EC-26. Dermed blir SAS ansvarlig i de tilfellene der flyginger kanselleres eller blir mer enn tre timer forsinket på grunn av streiken, ifølge Hermansson.
SAS jobber på spreng med å skaffe streikerammede passasjerer alternativ transport, forsikrer kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen. I tillegg ombookinger til andre flyselskaper eller refusjon av billett tilbyr SAS alle som er berørt og befinner seg på flyplassen, mat, drikke og eventuelt hotell.
– Hva gjelder rett til erstatning så er dette en ekstraordinær omstendighet som ikke gir passasjerene erstatning utover dette. Det er ikke overraskende at Airhelp nå er på banen for å forsøke å tjene penger på denne situasjonen gjennom å skape forventninger hos rammede passasjerer, sier Johansen til NTB.
Ifølge Forbrukerrådet kan du ha rett til standardkompensasjon hvis du blir rammet av flystreik, men det er ikke noen automatikk i dette. Det avgjørende er hvorvidt en streik er å regne som en såkalt «ekstraordinær hendelse» som er utenfor flyselskapets kontroll.
– Det dreier seg om kompliserte vurderinger. Derfor nøyer vi oss i denne omgang med å si at du kan ha krav på standardkompensasjon, sier Høst til NTB.
Idet streiken i SAS brøt ut fredag morgen, gikk Forbrukerrådet ut med en anbefaling om å ta kontakt med flyselskapet for informasjon og å møte opp på flyplassen.
* Blir flyet innstilt, har du rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt.
* Blir flyet ditt blir forsinket i mer enn fem timer, har du også rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt.
* Du har rett til å bli tatt hånd om, som mat og hotell, mens du venter på at flyet skal komme i lufta eller ved ombooking.
Størrelsen på standardkompensasjonen varierer blant annet med lengden på flyreisen som er booket. hvis reisen er inntil 1.500 kilometer er beløpet på 250 euro, rundt 2.400 kroner etter dagens kurs. Ved flydistanse over 3.500 kilometer er utbetalingen på 600 euro, 5.800 kroner. Flyselskapet må ha operativ tilknytning til EU/EØS for at reglene skal gjelde.
Fakta om pilotstreiken
Norge: 545 piloter i Norge organisert i Norsk Flygerforbund og Parat.
Sverige: 492 piloter organisert i Svensk Pilotförening.
Danmark: 372 organisert i Dansk Pilotforening
Ambulanseflyginger unntas fra streik.
Piloter i administrative stillinger unntas fra streik.
Fredag innstilles 673 flygninger. Drøyt 72.000 passasjerer rammes
Kilde: SAS og SAS Pilot Group